I ett försök att få bort miljöfarliga skrotbilar som står på tomter och i naturen runt om i EU-länderna har ett ELV-direktiv (End-of-Life Vehicles) utarbetats. Grundprincipen är att bilar som inte klarar en besiktning ska klassas som uttjänta och därmed är avfall som måste skrotas.
Att renovera en bil kan vara ett projekt som tar flera år. Under tiden klarar inte bilen en besiktning. Trots ett undantag i ELV-reglerna för historiska fordon riskerade ändå många samlarbilar, så kallade youngtimers, att tvångsskrotas.
Nu har EU-parlametet röstat för ett undantag för entusiastbilar. De beskrivs som bilar med ”historiskt och kulturellt värde” i dokumenten.
Läs även: Transportstyrelsen: Återinför besiktning av veteranbilar 2026
I konflikt med grundlagen
ELV-direktivet har fått hård kritik för att inte ta hänsyn till den grundlagsstadgade äganderätten.
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
Även om EU-parlamentet röstat för ett undanatag i ELV-direktivet är inte faran helt över. Nu väntar en förhandling mellan EU:s parlament, kommission och råd.
– Där är det viktigt att parlamentet står på sig och får med sig de viktiga delarna i sitt förslag som exempelvis kring äganderätten. Där har rådet haft andra synpunkter. Så vi firar inte ännu, säger Karl Ask, verksamhetschef på MHRF, till Vi Bilägare.