Hoppa till innehåll

EU-smockan lindras: Så mycket dyrare blir bensin och diesel

Nu är priset för de nya utsläppsrätterna ETS2 satt. Bensin och diesel blir inte så katastrofdyrt som en del befarat, men det blir ändå en rejäl prishöjning.

När de nya utsläppsrätterna ETS2 först uppmärksammades gjordes en del bedömningar om ett bensinpris på 35 kronor per liter. Så dyrt blir det inte.

EU har tagit till sig av alla ramaskrin runt om i unionen och 19 länder har gjort gemensam sak om att få ner priset på de nya utsläppsrätterna ETS2 som ska leda till minskade utsläpp av växthusgasen koldioxid.

Pristak på utsläppsrätter

Ett nytt förslag som har brett stöd anger att priset för en utsläppsrätt sätts till 45 euro och att olika åtgärder görs för att priset inte ska öka drastiskt framöver då antalet utsläppsrätter till salu minskas, uppger tyska medier.

– Det här förslaget är rimligt och undviker att vi hamnar i en okontrollerad prishöjning. Nu hamnar prispåslaget på samma nivå som redan gäller i Tyskland och Frankrike, säger Federico Terreni, klimatchef på en europeiska transportorganisationen T&E i ett pressmeddelande.

Att det blir ett pristak för utsläppsrätterna kan göra att medborgarna lättare sväljer den beska medicinen.

– På det här sättet mildrar man alla protester. Det innebär ett pristak för alla fossila bränslen, även för uppvärmning, säger Ronny Svensson till Carup.

Mindre än 5 kronors höjning per liter

Det är svårt att säga exakt hur stor prisökningen blir när de nya utsläppsrätterna införs 2027, men det blir lägre än den tidigare beräknade höjningen med 5 kronor per liter.

– Det kommer att ske en prishöjning. Med de här nivåerna skulle jag tro att den ligger på ungefär tre kronor litern, säger Ronny Svensson till Carup.

Pengarna som medborgarna betalar för de nya dyrare utsläppsrätterna hamnar i en EU-fond. Regeringen planerar att använda pengarna till en ny klimatbonus som införs 2026.

För biltillverkarna kan det begränsade priset på utsläppsrätter innebära att försäljningen av elbilar inte ökar med samma volym som beräknat.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.