Tidigare utsläppsregler har fokuserat på vad som kommer ut ur avgasröret. Med Euro 7 skärps även kraven på utsläpp från däck och bromsar då de är skadliga för människor.
Bromsdamm står för en stor del av partikelutsläppen. Med Euro 7 sätts en gräns på 7 mg per kilometer för nytillverkade bilar. 2030 kommer kraven höjas ytterligare. Då sänks utsläppsgränsen till 3 mg/km.
Läs även: ”Många nya Euro 6-bilar är väldigt, väldigt skitiga”
Tvingar fram modernare bromsteknik
Enligt franska tester klarar inte omkring 60 procent av marknadens bromsbelägg de nya kraven.
– Det finns för många dåliga bromsbelägg på marknaden. Man har kommit fram till en given testmetod och sätter ett gränsvärde på mängden partiklar som får frigöras. Om det innebär att biltillverkarna måste designa om konstruktionen får de göra det, säger Stefan Olsson, expert på BSR i Växjö till Carup.
Han menar att de nya reglerna tvingar fram nya bättre produkter.
– Det här innebär en total omställning av bromstekniken, nya belägg, keramiska skivor och till och med inkapslade bromsar med filter är på väg in, säger Stefan Olsson.