Hoppa till innehåll

Euro 7: 60 procent klarar inte de nya kraven

Nästa år börjar de tuffare Euro 7-reglerna att gälla. Bland annat ställs hårdare krav på bromsarna.

Tidigare utsläppsregler har fokuserat på vad som kommer ut ur avgasröret. Med Euro 7 skärps även kraven på utsläpp från däck och bromsar då de är skadliga för människor.

Bromsdamm står för en stor del av partikelutsläppen. Med Euro 7 sätts en gräns på 7 mg per kilometer för nytillverkade bilar. 2030 kommer kraven höjas ytterligare. Då sänks utsläppsgränsen till 3 mg/km.

Tvingar fram modernare bromsteknik

Enligt franska tester klarar inte omkring 60 procent av marknadens bromsbelägg de nya kraven.

– Det finns för många dåliga bromsbelägg på marknaden. Man har kommit fram till en given testmetod och sätter ett gränsvärde på mängden partiklar som får frigöras. Om det innebär att biltillverkarna måste designa om konstruktionen får de göra det, säger Stefan Olsson, expert på BSR i Växjö till Carup.

Han menar att de nya reglerna tvingar fram nya bättre produkter.

– Det här innebär en total omställning av bromstekniken, nya belägg, keramiska skivor och till och med inkapslade bromsar med filter är på väg in, säger Stefan Olsson.

Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.