Nej, en elektrisk bil är inte farligare än en bensin- eller dieseldriven i en krock. Det konstaterar Euro NCAP efter att ha frontalkrockat en Mitsubishi i-Miev.
Mitsubishi i-Miev är säker när det gäller det elektriska drivsystemet – ingen risk för stötar eller elbränder om man krockar. Däremot höll inte karossen måttet riktigt, och totalbetyget blev fyra stjärnor.
Euro NCAP har för första gången krocktestat en helt elektrisk bil – Mitsubishi i-Miev. Vi har sett krockbilder på den tidigare, men då var det tyska bilistorganisationen ADAC som på eget bevåg körde den i väggen för att se hur det elektriska säkerhetssystemet fungerade. ADAC krockade bilen även bakifrån och noterade då att batteriet var väl skyddat och inte uppvisade några skador. ADAC redovisade i det här provet inga skaderesultat för krockdockorna.
Fyra stjärnor blev det för elbilen i-Miev. Symbolerna står för delbetygen vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och förarstödsystem.
I likhet med ADAC konstaterar nu Euro NCAP att Mitsubishi i-Miev inte är farligare än konventionellt drivna bilar i en krock på grund av sin elektriska drivlina. De inbyggda säkerhetssystemen fungerade helt som de ska och det fanns ingen risk för kortslutning eller elektriska stötar, varken under eller efter krockögonblicket.
Bilen krocktestades med batteriet inkopplat på normalt sätt och de specialutbildade testingenjörerna konstaterade att alla strömkretsar bröts på en bråkdels sekund vid smällen. Batteriet frikopplades helt och förblev isolerat även efter provet.
Bilistorganisationen ADAC krocktestade yligen Mitsubishi i-Miev i båda ändar, och fann att den elektriska drivlinan inte utgör någon risk vid en kollision.
Vi har tidigare sett motsvarande resultat när Volvo C30 Electric har krocktestats internt av Volvo. I ett av proven kördes bilen med fronten rakt in i en stolpe som trängde en halvmeter in i motorrummet. Både högspänningskablar och styrelektronik skadade svårt, men i och med att batteriet redan i början av krockförloppet frikopplades, uppstod ingen risk för kortslutning eller brand.
Euro NCAP:s totalbetyg för Mitsubishi i-Miev blev fyra stjärnor, med 73 procent av full pott för vuxenskyddet, 78 procent för barnskyddet och 48 procent för fotgängarskyddet. De standardmässiga assistanssystemen bidrog med 86 procent.
I Volvos egna krockprov har den eldrivna modellen C30 Electric visat att det elektriska drivsystemet inte utgör någon extra risk vid en kollision.
I kommentarerna till Mitsubishi i-Miev skriver Euro NCAP att karossen blev instabil under krockförloppet. Det betyder att en stor del av dess struktur hade nått bristningsgränsen och att den inte skulle stå emot en kollision i högre hastighet än provets 64 km/h. Ratten försköts 43 millimeter bakåt, och karossgolvet deformerades kraftigt i och med att många svetspunkter mellan golvet och dörrtröskeln släppte. Detta innebar risk för skador på förarens bröstkorg och fötter. Även strukturer innanför instrumentpanelen bedömdes utgöra risk för knän och lår hos både förare och passagerare i framsätet.
I sidokrockprovet öppnades förardörren, men skyddet för förardockan bedömdes som "tillräckligt". Däremot noterades kraftigt våld mot förardockans bröstkorg vid stolpkrockprovet, vilket bedömdes som en oacceptabel risk, och skyddet i det fallet fick betyget "dåligt".
Mitsubishi i-Miev är tekniskt sett samma bil som Citroën C-Zero och Peugeot iOn, varför Euro NCAP ger båda dessa modeller samma betyg som i-Miev.
I den senaste testomgången redovisas också fem bilar med förbränningsmotor, och fyra av dessa når toppbetyget fem stjärnor.
BMW X1 har uppgraderats från 2010 till 2011 av Euro NCAP och modellen behåller sina betyg oförändrade. I delbetyget för assistanssystem ingår nu också en provkörning av antisladdsystemet.
BMW X1 – 5 stjärnor
BMW:s minsta suvmodell X1 klarade redan 2010 fem stjärnor med marginal. Den har nu uppgraderats till samma betyg för modellåret 2011 i och med att Euro NCAP nu har testkört bilens antisladdsystem (ESC) på bana. Vuxenskyddet får 87 procent, barnskyddet 86 och fotgängarskyddet 64procent. Assistanssystemen ingår i betyget med 71 procent.
DACIA DUSTER – 3 stjärnor
Suvmodellen från Renaults rumänska dotterbolag Dacia levde inte upp till den säkerhetsstandard som moderbolaget gjort sig känt för de senaste åren. Den fyrhjulsdrivna Duster klarade bara tre stjärnor. I det svaga resultatet ligger delbetyget 74 procent för vuxenskyddet, 78 procent för barnskyddet och klena 28 procent för fotgängarskyddet och bara 29 procent för det som Euro NCAP på svenska kallar förarstödsystem. I det sistnämnda ingår nollbetyg för antisladdsystem, eftersom det inte är standard på alla marknader. Bältespåminnare ingår för förare, men inte passagerare.
I sidokrockprovet öppnades förardörren och i stolpkrocken noterades höga påfrestningar på förardockans bröstkorg. Båda fallen bidrog till vuxenskyddets låga totalbetyg.
HYUNDAI ix20- 5 stjärnor
Den här modellen delar det mesta av tekniken med Kia Venga, och Euro NCAP har därför valt att acceptera Vengas betyg – fem stjärnor – även för ix20. Vuxenskyddet får här 89 procent av full pott, barnskyddet 85 procent och fotgängarskyddet 64 procent. Assistanssystem ingår med 71 procent.
MITSUBISHI ASX – 5 stjärnor
Mitsubishis kompakta crossover ASX är testad med tvåhjulsdrift och den klarar med god marginal toppbetyget fem stjärnor. Vuxenskyddet betygsätts med 86 procent, barnskyddet når 78 procent och fotgängarskyddet 60 procent. Assistanssystemen bidrar med fem poäng, vilket är 71 procent av maxpoängen.
NISSAN JUKE – 5 stjärnor
Nissans crossover i småbilsklassen klarar fem stjärnor utan problem, med delbetygen 87 procent för vuxenskyddet, 81 procent för barnskyddet och 41 procent för fotgängarskyddet. Förarstödsystemen nådde 71 procent.