Hoppa till innehåll

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Fyra av sex krocktestade bilar får toppbetyg i den första redovisningen av Euro NCAP:s nya betygssystem. Kraven har höjts eftersom fyra delmoment vägs ihop till ett enda säkerhetsbetyg. Och ingen modell kan bli femstjärnig om inte antisladdsystem är standard. Från och med den 18 februari 2009 gäller ett helt nytt system för betygsättningen vid Euro […]

Fyra av sex krocktestade bilar får toppbetyg i den första redovisningen av Euro NCAP:s nya betygssystem. Kraven har höjts eftersom fyra delmoment vägs ihop till ett enda säkerhetsbetyg. Och ingen modell kan bli femstjärnig om inte antisladdsystem är standard.

Från och med den 18 februari 2009 gäller ett helt nytt system för betygsättningen vid Euro NCAP:s krockprov. Hittills har bilarna fått tre betyg, som vart och ett har redovisats med stjärnor. I fortsättningen testas och utvärderas fyra delmoment, som vägs ihop till ett totalt säkerhetsbetyg där fem stjärnor är bästa resultat.
De fyra grenar som testas och betygsätts gäller vuxenskydd (som i totalbetyget viktas med 50 procent), barnsäkerhet (20 procent), fotgängarskydd (20 procent) samt bilens säkerhets- och assistanssystem (10 procent).

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Från och med nu ger Euro NCAP ett enda stjärnbetyg som sammanfattar fyra delbedömningar. Har bilen det här märket, är den maximalt säker enligt Euro NCAP.

I och med den nya delbedömningen assistanssystem får Euro NCAP möjlighet att i totalbetyget även inkludera de förarhjälpsystem och aktiva säkerhetslösningar som bidrar till att undvika olyckor – faktorer som man hittills inte tagit hänsyn till i stjärnbetygen.
Detta betyder att de viktiga säkerhetslösningarna antisladdsystem (ESC på engelska) och effektivt nackskydd som minimerar risken för pisksnärtskador, alltid finns med i totalbetyget.
I och med det nya bedömningssystemet kan ingen bilmodell få fem stjärnor om den inte har antisladd som standardutrustning i minst 85 procent av de varianter som säljs i Europa. Det måste dessutom finnas som tillval till samtliga varianter.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Ny delbedömning i totalbetyget utgör provet av pisksnärtskyddet i framstolarna. Enda toppbetyget på den punkten får Toyota Avensis i denna testomgång.

I november redovisade Euro NCAP ett test av förarstolar från 25 nya bilmodeller och bara fem stycken (20 procent) av dessa fick betyget BRA. Åtta av de 25 fick betyget DÅLIGT medan övriga tolv bedömdes ge MÅTTLIGT skydd mot pisksnärtskador. Denna betygsättning görs i fortsättningen för alla krocktestade modeller och delbetyget ingår i det totala stjärnbetyget.
Av de sex första modeller som nu testats enligt det nya systemet, klarade fyra toppbetyget fem stjärnor medan två – Citroën C3 Picasso och Subaru Impreza – bara nådde upp till fyra stjärnor. Även Mitsubishi Lancer skulle ha fått fyra stjärnor, men då beslöt Mitsubishi Motors Europe att införa ESC även på de marknader där vissa varianter saknade den möjligheten. Därmed räddades den femte stjärnan, samtidigt som beslutet sannolikt kommer att rädda liv i fortsättningen.
Subaru Impreza hade inte ESC i tillräcklig utsträckning när provet gjordes, och fick därför inte fem stjärnor. Senare har dock ESC införts på fler varianter, och Impreza skulle sanolikt får toppbetyget om provet gjordes i dag.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Toyota IQ visar att storleken inte har betydelse för säkerheten. Den är knappt tre meter lång men får hög poäng och fem stjärnor.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Sammanfattningen för Toyota IQ. Siffran visar hur många procent av maxpoäng bilen uppnått i respektive delmoment.

Den kanske mest intressanta modellen i denna testomgång är Toyotas nya citybil IQ. Den är knappt tre meter lång men bevisar här att storleken inte spelar någon roll för förmågan att skydda de åkande i den typ av kollision som genomföras av Euro NCAP. (Resultatet gäller alltid inom bilens egen viktklass – i en krock med en tyngre bil är den lättare i princip alltid ”förloraren”.)
IQ får betyget fem stjärnor, bakom vilka ligger ett vuxenskydd som når 91 procent av full poäng medan barnskyddet når 71 poäng, fotgängarskyddet 54 och de aktiva säkerhetssystemen 86 procent av maxpoängen.
Om vuxenskyddet säger Euro NCAP att föraren är väl skyddad, med bland annat knäkrockkudde. En kudde under passagerarstolen hindrar personen där från att kastas framåt, vilket också gav mycket bra skydd. Lite sämre var skyddet vid stolpkrocken, ett moment där Euro NCAP för övrigt skärpt kraven i det nya systemet. Pisksnärtskyddet får betyget måttligt.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Citroen C3 Picasso nådde lägsta poängen och fick fyra stjärnor. Den saknar antisladd som standard på vissa marknader, och pisksnärtskyddet är riktigt dåligt.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Picasso får avdrag för ESC under assistanssystem, och dåligt pisksnärtskydd drar ner vuxenskyddspoängen.

Citroën C3 Picasso klarade frontkrocken bra, men fick avdrag för stolpkrocken som gav dockan bröstkorgsskador. Förarstolens nackskydd fick också underkänt (rödmarkerat = dåligt), och detta i kombination med att antisladd inte är standard i den utsträckning som Euro NCAP kräver, drog ner totalbetyget till fyra stjärnor. C3 Picasso var däremot ensam i denna grupp om att ha inställbar fartbegränsare som standard, vilket enligt de nya reglerna ger extrapoäng.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Inte helt bra resultat för vuxenskyddet i Mazda 6 vid frontkrocken, och stolpkrocken drog också ner poängen.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Trots 77 procent av full pott för vuxenskyddet klarar Mazda 6 fem stjärnor. Barnskyddet är mycket bra.

Mazda 6 når 77 procent av maxpoäng för vuxenskyddet och i kommentaren påpekas att instrumentpanelen utgjorde visst hot mot förarens och passagerarens knän. Stolpprovet gav dåligt resultat, medan föraren i sidokrocken med simulerad bil klarade sig bra. Pisksnärtskyddet bedöms som måttligt (orange) och barnskyddet i stort sett som bra.

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Mitsubishi Lancer missade några vuxenskyddspoäng på att förardocken bottnade i krockkudden

Euro NCAP: Fyra av sex fick toppbetyg

Ett ganska bra resultat, utom för fotgängarskyddet.

Mitsubihsi Lancer noterar 81 procent av maximal poäng för vuxenskyddet men kunde ha nått 100 om inte förardockans huvud slagit igenom rattkudden och nuddat rattkransen. Sidokrocken klarades bra, men förardörrens lås släppte, dock utan att dörren öppnades. I stolpkrocken var skyddet för förardockans bröstkorg otillräckligt. Pisksnärtskyddet får betyget måttligt. Skyddet för barn är bra, men varningstexterna otillräckliga. Fotgängarskyddet bedöms som dåligt.

Subaru Impreza når 84 procent av full pott för vuxenskyddet. Frontkrocken klarades bra, men stolpprovet drabbade revbenen på dockan, vilket gav poängavdrag, liksom det faktum att bakdörren i sidokrocken hölls endast av sekundärspärren. Pisksnärtskyddet bedöms som måttligt. Passagerarkudden kan inte stängas av, vilket drar ner barnskyddsbetyget något. Antisladd är standard i den utsträckning Euro NCAP kräver det, men inte på alla varianter i alla länder.

Toyota Avensis når den här omgångens högsta viktade poängsumma med totalt 79 procent av maxpoängen. Till detta bidrar att den var enda modell som fick betyget bra (grönt) för pisksnärtskyddet. Vuxenskyddet var bra i både front- och sidokrocken, men stolpkrocken gav hög påkänning på dockans bröstkorg Barnskyddet bedöms som bra, liksom informationen om faran med inkopplad krockkudde när barnstol placeras i passagerarsätet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.