Det var efter att Teslahackaren ”Green” hittat mystiska avsnitt i tillverkarens källkod som Tesla Model Y:s färska toppbetyg hos Euro NCAP ifrågasattes. Avsnitten hade döpts efter organisationens och dess regionala motsvarigheter Australasian NCAP, Korea NCAP och I VISITA (Kina).
Greens twittrade fynd fick direkt ANCAP och senare även Euro NCAP att inleda utredningar. Farhågorna lär inte ha gällt de fysiska krocktesterna utan snarare den aktiv säkerhetsronden där autobroms, fart- och filhållningsassistenter samt förartillståndsövervakning ingår. I den ronden kan mjukvaruoptimering påverka, och Tesla Model Y kammade hem ett rekordbra aktivt säkerhetsbetyg på 98 utav 100.
Hittills har Euro NCAP inte upptäckt några tecken på fusk, berättar programdirektören Aled Williams för den australiensiska sajten CarExpert.com.au. Enligt organisationens regler är det tillåtet för tillverkarna att uppdatera sin mjukvara inför testerna – så länge det gör att testbilarna motsvarar de som är i produktion när testbetygen publiceras.
– Hittills har Euro NCAP kunnat matcha kronologin för mjukvaruuppdateringar till urval och testning av fordon, och publicering av betyg, för Model 3, Model X och Model Y, säger Aled Williams, programdirektör Euro NCAP, till sajten.
Organisationen ska dock inte ha kunnat bekräfta exakt vad ”utvecklingsmjukvaran” som Tesla installerat i de krocktestade bilarna innehållit, men tillverkaren ska ha intygat att de delar som rört säkerheten nu gått ut till konsumenterna genom trådlösa uppdateringar.
Varför Tesla haft krocktestorganisationernas namn i sin mjukvara ska ha varit för att identifiera vilken världsregion deras bilar är konfigurerade för. Kodavsnitten rör saker som vägmarkeringar och fartskyltformat, ska tillverkaren ha intygat till Euro NCAP enligt CarExpert.com.au.