Över 2,4 miljoner bilar kommer inte byggas i världen i år på grund av halvledarbrist. Siffran kommer från företaget AutoForecast Solutions Inc. För Kina uppges dock halvledabristen bara betyda att 220 000 bilar inte kommer tillverkas under året.
Förklaringen till varför Europa tappar över 1,5 miljoner bilar och USA 1,4 miljoner finns förmodligen i produktionen av halvledare. Kina är tillsammans med Hong Kong nummer ett med över 20 procents markandsandel och Asien dominerar stort.
Taiwan har ökat sin tillverkning radikalt under de senaste åren och håller också en markandsandel på över 20 procent. Sydkorea ligger på tredje plats med 19 procent av världsproduktionen.
De gamla världsledarna, USA och Japan, har halkat efter. Det beror inte på att man tillverkar färre halvledare, utan på att de asiatiska firmorna växt mycket snabbt.
För Kinas bilindustri ger produktionsövertaget självklart en fördel och det gör de för Europa nya bilmärkena klart konkurrenskraftiga mot de gamla. För exempelvis kinesiska BYD är läget ännu bättre eftersom man själva är en stor tillverkare av både halvledare och elbilsbatterier – båda två dyra bristvaror.
Bilindustrin står för knappt tio procent av halvledarbehovet, och det har ökat snabbt i och med elektrifieringen. Flertalet experter tror att bristen på halvledare kommer att finns kvar under hela nästa år.
Statistik: Så stort är produktionstappet i världen
| Kontinent | Hittills 2022 | Prognos helåret 2022 |
| Nordamerika | 1 386 500 | 1 435 400 |
| Europa | 1 351 400 | 1 520 000 |
| Övriga Asien | 764 600 | 848 700 |
| Sydamerika | 184 900 | 185 600 |
| Kina | 172 900 | 221 300 |
| Mellanöstern/Afrika | 44 700 | 49 600 |
| Totalt | 3 905 000 | 4 278 500 |
Källa: AutoForecast Solutions Inc.