Leapmotor säljs redan i 13 europeiska länder och siktet är nu inställt på Sverige. Tack vare ett omfattande samarbete med bilkoncernen Stellantis finns redan ett stort återförsäljarnät.
De nära kontakterna med Stellantis gör också att Leapmotor kan slippa strafftull vid importen från Kina. Stellantis importerar inte bilarna helt färdigbyggda utan slutmonterar dem i sin fabrik i Polen. På så sätt slipper de extra tull.

Leapmotor T03 är Europas billigaste elbil för närvarande och kostar 17 000 euro. Det är en rejäl slant under prismålet för den kommande konkurrenten Volkswagen ID. 1.
T03 har ett batteri på 37 kWh som ger en räckvidd på 265 km enligt WLTP-körcykeln. Elmotorn är endast på 95 hk, men det torde räcka gott och väl till den lilla bilen. Den maximala laddeffekten är blott 48 kW.

Läs även: Fler kinesiska tillverkare etablerar i Europa – här är den senaste
Under 150 000 kr med klimatbonus
Nästa införs klimatbonus på 54 000 kronor för boende i 177 svenska kommuner, vilket gör att det verkliga priset troligen hamnar under 150 000 kronor för en helt ny bil med garantier och vagnskadeförsäkring för dem som bor i rätt del av landet.

Leapmotor säljer även en något större kombisuv i Europa kallad Leapmotor C10. Det är bara C10 som hittills krocktestats av Euro NCAP. Den fick 5 stjärnor i testet.
Leapmotor C10 har ett batteri på 70 kWh som ska räcka för 420 km färd. Priset är 36 400 euro.
Ytterligare två modeller är på gång: Sedanen Leapmotor B01 och suven B10. Det finns även en jättesuv som heter Leapmotor C16. Det är främst Leapmotor B10 som kan bli aktuell i Europa.
Exakt när Leapmotor ska komma till Sverige är inte klart. Först ska Bulgarien, Irland, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern och Kroatien erövras.
Läs även: Säkerhetsexperter: ”Anslut inte mobilen till kinesiska bilar”