Omställningen till elbilar går inte så fort som förutspått – och som EU kräver. Huvudorsaken är att priserna inte sjunkit så snabbt som man tidigare trott.
De biltillverkare som verkar på den europeiska marknaden får rejäla böter om koldioxidutsläppen på deras sålda bilar överstiger 95 gram per kilometer. Totalt kan bilindustrin tvingas betala 150 miljarder kronor i år.
Under en presskonferens sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att hon kommer att lägga fram ett ändringsförslag som skjuter fram deadline från 2025 till 2027.
– Det innebär mer andrum för industrin och mer tydlighet, och utan att de överenskomna målen ändras.
Beräkningen av CO2-utsläppen kommer dock att ske med ett snitt över tre år. Målet för 2027 kommer därför att baseras på utsläppen 2025–2027.
– Jag är säker på att ett sådant riktat ändringsförslag snabbt skulle kunna godkännas av Europaparlamentet och rådet, sa hon under pressträffen.
Direkt stöd till europeiska batteritillverkare
Samtidigt meddelande Ursula von der Leyen att EU överväger att ge ett direkt stöd till europeiska batteritillverkare.
– Vi behöver europeiska bilförsörjningskedjor som är mer robusta och mer motståndskraftiga, särskilt när det gäller batterier. Här har vi en utmaning. För medan vår egen produktion håller på att skalas upp ser vi att importerade batterier är billigare. Vi kan inte låta elbilar bli dyrare.
Planerna på att skjuta på EU:s utsläppsmål möter kritik från flera håll. Volvo Cars menar att det missgynnar tillverkare som redan ställt om till 2025 års krav. Den europeiska organisationen Transport & Environment kallar planerna för ”en gåva till bilindustrin utan krav på motprestation”.