Hoppa till innehåll
Recharge

Vanliga fel du kan fixa själv när du köper begagnad Tesla

Det finns några kostsamma fällor hos gamla Teslor. Så här kollar du felen själv innan garantin går ut eller inför begköpet.

Vår förre chefredaktör Alrik Söderlind har i sin Youtube-kanal Alriks bilar träffat verkstadsägaren Fredrik Grufman, specialiserad på amerikanska bilar, däribland Tesla. Han ger sex tips på typiska problem med Tesla som man kan kolla själv.

Fredrik påpekar att det är klokt att kolla bilens funktioner innan garantin går ut.

Börja med att kontrollera så att alla elfunktioner som elhissar och elstolar fungerar, uppmanar han.

Nästa klassiska fel är också enkelt att kontrollera.

– Nästan alla Teslor har löstagbar dragkrok. Kontrollera att den faktiskt går att dra loss. Många låter dem sitta över vintern, då rostar de fast.

En sådan reparation kostar 1 500 kronor bara i arbetskostnad. Till det kommer en ny dragkrok.

Aktivera bilens egna självtester

Fredrik Grufman visar också hur man kommer in i Teslas servicemeny och där man kan aktivera flera självtester. De kontrollerar bland annat klimatanläggningen och batteriets kylsystem – funktioner som är dyra att reparera.

Grufman uppmanar även till att aktivera bilens eget batteritest som tar 12 timmar att genomföra. Den som köper en begagnad Tesla bör begära att säljaren genom testet innan man kommer och tittar på bilen.

I videon nedan kan du se hur man enkelt utför de olika kontrollerna.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Alrik Söderlind

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.