Det är full aktivitet hos Formel 1-teamen inför nästa säsong. Vi kan bland annat rapportera att Williams byter motorleverantör, om det stora förarintresset för nya Lotus F1, ett test för unga förare på Jerez och att nya teamet USF1 dementerar rykten.
Williams höjer målsättningen inför 2010.
Williams inledde säsongen starkt när Nico Rosberg tog 25,5 poäng under de tio första deltävlingarna men sedan tappade man mark.
– Vi tog ett stort steg framåt förra året som blev ett år där hela startfältet komprimerades vad gäller varvtider. Mycket handlade om aerodynamik efter att de nya reglerna inplanterats. I det avseendet tappade vi en del under andra halvan av säsongen men i gengäld lyckades vi förbättra våra mekaniska komponenter. All denna lärdom från i år tar vi nu med oss i arbetet med vår nya FW32 till 2010 då jag hoppas att vi är tillbaks i toppen av fältet även om vi kanske inte är allra snabbast, säger Williams tekniske chef Sam Michell.
– Vi kommer också att byta motorleverantör till Cosworth vilket blir spännande. De har en hel del att göra under vintern med den nya motorn. Särskilt viktigt är att de får ner bränslekonsumtionen och tillförlitligheten. Det är omöjligt att säga var Cosworth står i dag men de är ett företag som är helt inriktade på motorproduktion och har ett gediget kunnande och vad vi sett så här långt så verkar det lovande, säger Sam Michell.
Malaysia-ägda Lotus F1 Team är ett av nästa års nya team i Formel 1 och just nu arbetar man för fullt med sin bil samtidigt som man är i full gång med att prata med olika förare.
– Det är en ära att så många förare är intresserade av att köra för oss och det visar på att man anser att vi är ett seriöst team med ambitioner även om vi är nya. Min målsättning inför 2010 är att mixa rutin med ungdomlig framåtanda så vi för samtal med såväl rutinerade förare som Jarno Trulli, Jacques Villeneuve och Christian Klien samtidigt som vi pratar med talanger som Kamui Kobayashi, berättar Lotus F1-bossen Riad Asmat.
Vettel får sannolikt köra med Renaultmotor även 2010.
Red Bull fortsätter sannolikt att köra med Renault-motorer.
För ett tag sedan flaggades det om att Red Bull planerade att byta motorleverantör i och med att det var tveksamt om Renault skulle fortsätta. Cosworth låg då nära till hands men nu verkar det som om man planerar en fortsättning med Renault.
– Det är helt klart att Mercedes motor och drivlina var en av de viktiga delar som gav Brawn GP-titlarna. Som förare vill man ju ha bästa tänkbara motorer och jag är övertygad om att Renault är en av motorbyggarna som kan leverera, säger Sebastian Vettel hos Red Bull.
Samtidigt som Renaults framtid i Formel 1 är osäker finns det signaler om att man gärna vill finnas med på gridden som motorleverantör. Dock förekommer också indikationer på att Mario Illien skulle vara intresserad av att ta över Renaults motor division.
Young Driver-test kommer att ske den 1-3 december på Jerezbanan i Spanien.
Samtidigt som man begränsade testmöjligheterna inom Formel 1 så införde man en speciell tre-dagars-test för förare som kört maximalt tre F1-tävlingar. Teamen har enats om att genomföra detta test på Jerez den 1-3 december.
Aktuella förare är de tre främsta i italienska Formel 3, Daniel Zampieri och Marco Zipoli från Italien samt mexikanske tonåringen Pablo Sanchez Lopez, som kommer att testa för Ferrari.
Den engelske F3-mästaren Daniel Ricciardo kommer att köra för Red Bull medan Toro Rosso sätter Brendon Hartley i sin bil.
Williams låter Andy Soucek köra den första dagen innan Nico Hulkenberg tar över.
McLaren testar med Gary Paffett och Renault kör med World series-vinnaren Bertrand Baguette samt sin ordinarie testförare Lucas di Grassi.
Indiern Karun Chandhok lär få chansen att testa för Force India.
Slutligen hoppas man på att få en plats på gridden nästa år hos BMW Sauber och skickar Formula BMW-mästarna Alexander Rossi samt Esteban Gutierrez till Jerez.
USF1 skall finnas på banan i Bahrain
Det har spekulerats om att nya USF1 inte skulle bli klara till premiären nästa säsong med detta avvisar man bestämt från teamet.
– Det har kommit rapporter från Schweiz och Tyskland, BMW Saubers hemområde, som säger att vi inte ens inlett kraschtester. Detta är fullkomligt felaktigt. Ett flertal komponenter till vår bil 2010 har kraschtestats framgångsrikt och vi har fler tester inplanerade under den närmsta månaden.
– Likaså har det framförts att vi skulle kunna tänka oss att sälja vår plats till startfältet nästa år. Detta är också nonsens. Allt sedan vi skrev på Concorde-avtalet har vi framhållit att vår plats inte är till salu under några omständigheter utan vi kommer att tävla från premiären och framöver. Just nu håller vi på bygga om några trailers som vi köpt från Brawn GP så att de också är klara i god tid, berättar Peter Windsor hos USF1.
Sebastien Buemi stannar kvar hos Toro Rosso
– Jag har haft kontakt med några andra team som en följd av vad jag presterat i år men nu har jag skrivit på för en fortsättning hos Toro Rosso där jag tror att Jamie Alguersuari blir min teamkamrat. Man gjorde förarbytet under årets säsong mot bakgrund av de begränsade testmöjligheterna så nu kan teamet inleda 2010 med två förare som har vana vid bilarna, säger Buemi i en intervju.