Hoppa till innehåll

F1 kaos i Melbourne – Norris segrar efter regndrama

Lando Norris tog årets första seger efter en kaotisk tävling i Melbourne. Regnet spelade en avgörande roll, och ett misstag från McLaren höll på att kosta honom vinsten.

Lando Norris vann Australiens GP efter ett lopp fullt av incidenter, strategiska misstag och oväntade vändningar. Max Verstappen jagade McLaren-föraren hela vägen in i mål, men Norris lyckades hålla undan efter ett dramatiskt avslut.

Tidigt kaos – Hadjar i tårar

Loppet hann knappt börja innan den första kraschen kom. Isack Hadjar tappade kontrollen redan på formationsvarvet efter att ha fått bakvagnen att släppa på en vit linje i kurva ett. I besvikelse bröt fransmannen ut i gråt, och när han kom tillbaka till depån fick han tröst av Lewis Hamiltons pappa.

Närbild av en Formel 1-förare i en Red Bull-hjälm, med huvudet sänkt och händerna mot visiret. Hjälmen har tydliga Red Bull-loggor och vattendroppar på visiret, vilket antyder tuffa förhållanden på banan.
Isack Hadjar i tårar efter sin krasch i Australiens GP. En tapper insats slutade i besvikelse när han snurrade av redan på formationsvarvet. Foto: Bryn Lennon / Getty Images.

När loppet väl startade fick McLaren-förarna bästa starten, men Verstappen gjorde en stark öppning och tog sig snabbt förbi Oscar Piastri upp till andra plats. Norris tvingades köra defensivt för att hålla undan för Red Bull-föraren.

Jack Doohan satte sin Alpine i muren på rakan i hög hastighet, ett misstag som påminde om Hadjars. Kort därefter tappade Carlos Sainz bilen i sista kurvan i låg hastighet. Spanjoren sa på teamradion:

– Massive torque surge.

Han menade att elmotorn skickade kraft till bakhjulen oväntat, vilket fick honom att spinna av.

En Williams-bil lyfts upp på en bärgningsbil efter en krasch i Australiens GP. Carlos Sainz tvingades bryta loppet efter en avåkning i svåra förhållanden.
Carlos Sainz premiär i Williams blev kortlivad – bilen bärgades efter en avåkning i det regndränkta Australiens GP. Foto: Saeed Khan / Getty Images

Verstappen tog en chansning

På varv 17 gjorde Verstappen ett misstag på slitna däck, vilket gjorde att Piastri kunde ta sig om.

Teamorder mellan McLaren-förarna kom på varv 30:

– Oscar, vi ska hålla position, snälla håll position. Övergången till torra däck och rensa backmarkers, meddelade stallstrateg Tom Stallard.

– Okej, jag är snabbare, men okej, svarade Piastri.

Regnet tilltog, och Verstappen började fundera på att byta till slicks.

– Är det torrt nog för slicks? frågade han på radion.

Hans ingenjör Gianpiero Lambiase svarade att de flesta andra team redan hade gått över till torrdäck.

– Okej, då gör vi det också, svarade Verstappen.

Ferrari och Mercedes svarade direkt och bytte till slicks, medan McLaren valde att vänta.

På varv 42 gick racet igång igen, men McLaren-förarna tappade greppet i regnet på varv 44. Piastri körde av i gräset, och Verstappen tog över ledningen medan Norris gick i depå.

Norris försvarade ledningen

Verstappen chansade och stannade ute ytterligare ett varv innan han bytte till intermediates på varv 46. Hamilton och Leclerc försökte stanna ute på hårda däck men tvingades in varvet efter.

Hamilton var frustrerad på teamet:

– Ni sa att det inte skulle regna så mycket, utbrast han på radion.

Andrea Kimi Antonelli stod för en imponerande klättring från att ha startat 15:e till femte plats. Han körde om Albon på slutet men fick en femsekundersbestraffning för att stallet släppt ut han på ett osäkert sätt efter depåstoppet.

På varv 67 närmade sig Verstappen Norris och var inom DRS-avstånd. Red Bull-föraren gjorde allt för att komma ikapp, men Norris lyckades hålla undan och tog årets första seger.

Slutresultat Australiens GP 2025:

1. Lando Norris (McLaren Mercedes) – Vinnare, snabbaste varv: 1:22.167

2. Max Verstappen (Red Bull Honda RBPT) – +0.895 sek

3. George Russell (Mercedes) – +7.586 sek

4. Alexander Albon (Williams Mercedes) – +12.773 sek

5. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – +15.135 sek

6. Lance Stroll (Aston Martin) – +17.413 sek

7. Nico Hülkenberg (Sauber Ferrari) – +18.423 sek

8. Charles Leclerc (Ferrari) – +19.826 sek

9. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) – +20.448 sek

10. Lewis Hamilton (Ferrari) – +22.473 sek

11. Pierre Gasly (Alpine Renault) – +26.502 sek

12. Yuki Tsunoda (Racing Bulls Honda) – +29.884 sek

13. Esteban Ocon (Haas Ferrari) – +33.161 sek

14. Oliver Bearman (Haas Ferrari) – +40.351 sek

15. Liam Lawson (Red Bull Honda RBPT) – DNF

16. Gabriel Bortoleto (Sauber Ferrari) – DNF

17. Fernando Alonso (Aston Martin) – DNF

18. Carlos Sainz (Williams Mercedes) – DNF

19. Jack Doohan (Alpine Renault) – DNF

20. Isack Hadjar (Racing Bulls Honda) – DNF

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Clive Rose / James Sutton / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.