Hoppa till innehåll

F1-föraren Bearman slår gokartrekord i Sverige på semestern

En 29 sekunder lång gokartbana i Sverige blev semesterprojekt för F1-föraren – som till sist slog rekordet med minsta möjliga marginal.

Haas F1-föraren Oliver Bearman fick några lediga dagar och tillbringade dem med att jaga varvrekord på en gokartbana i Sverige.

– Jag var där i nästan två timmar sista dagen och var 0,03 sekunder från rekordet typ femton gånger, säger han till auto motor & sport under pressträffen inför Belgiens GP.

Under en semesterresa i Sverige tillsammans med sin flickväns familj upptäckte Bearman en kartingbana bara ett stenkast från boendet. Där fanns ett inofficiellt varvrekord – och 20-åringen tände till direkt.

– Jag gick dit första dagen och var tre till fyra tiondelar ifrån, så jag tänkte: ”det här måste jag ta”. Det blev ett projekt för hela veckan, berättar han.

”Vi tog ur bränslet och kylde motorn med lövblås”

En F1-satsning i miniformat

Banan är kort, bara 29 sekunder lång, och kräver precision i varje sväng. Bearman berättar att han tog till alla knep han kunde: bytte däck, justerade däcktrycket, kylde motorn med lövblås och tömde karten på bränsle för att spara vikt.

– Jag hade till och med en kompis som låg bakom mig på rakan för att ge mig lite slipstream. Han vek undan precis innan kurvan, så jag fick med mig farten in, berättar Bearman.

– Vi plockade bort karossdelar för att få ner motortemperaturen. Det var över 28 grader varmt, och motorn har ingen kylare, så effekten försvann snabbt när den blev för het.

– Han som satte rekordet gjorde det i april eller maj, och i Sverige är det typ minus 20 då, skämtade Bearman. Så det är min ursäkt – jag fick kämpa i värmen.

Till slut – efter nästan två timmars körning sista dagen – lyckades Bearman slå rekordet med tiden 28,97 sekunder.

– Vi justerade till och med banlayouten lite, flyttade på några väggar för att optimera spåret. Vi vände verkligen på varje sten, säger han.

– Jag kunde inte sluta när jag var så nära. Och jag ville inte komma tillbaka nästa morgon klockan sex när det skulle vara kallare, även om det var min reservplan.

Shorts, t-shirt – och tävlingsinstinkt

Trots att det var semester gick Bearman in i kartingen med samma inställning som i F1.

– Jag hade inte ens med mig hjälm, bara shorts och t-shirt. Men jag låg ner på raksträckorna som i Formel 1, för att kapa hundradelar.

Flickvännen Alicia Stent-Torriani hjälpte till att byta däck och hålla koll på detaljer, och det hela blev snabbt en halvallvarlig teaminsats.

– Det var inte planerat att köra varje dag, men jag älskar karting – det påminner mig om varför jag började med racing från första början.

– Det var en riktigt bra bana, tekniskt krävande och rolig att köra. Perfekt sätt att återhämta sig från en tuff helg på Silverstone, avslutar han.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Facebook / Varbergs Go-Kart

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.