Att tävla i Formel 1 innebär ibland extrema väderförhållanden – och ingenstans märks det tydligare än i Bahrain. Under årets GP är det uppemot 35 grader under dagen och runt 30 när racet startar på kvällen. Liknande förhållanden såg vi senast i Qatar 2023, där flera förare svimmade eller kollapsade av värmeslag efter målgång.
I efterdyningarna av Qatar utvecklade FIA ett nytt kylvästsystem som skulle skydda förarna i liknande förhållanden. Men nu – när det väl är dags att använda dem – väljer de flesta förare att avstå.
Så påfrestande är F1
Att köra Formel 1 i extrem hetta är inte bara obekvämt – det är ett fysiskt och mentalt stålbad. Temperaturen inne i cockpiten kan överstiga 50 grader. Förarna sitter i brandsäkra overaller och hjälm, utan möjlighet att ventilera eller kliva av. De tappar flera liter vätska per lopp, samtidigt som de pressar kroppen till max i över en timme.
Läs även: F1: Intervju med hjälmtillverkaren Bell
Medan andra idrottare kan ta pauser, byta ut spelare eller kyla ner sig, är en F1-förare ensam i bilen – med flera hundra hästkrafter bakom sig. Det är därför FIA:s försök med kylvästar är så viktiga – men också frustrerande när de inte fungerar i praktiken.
Piastri skeptisk
Oscar Piastri säger rakt ut att han inte tänker använda västen än:
– Nej, är svaret. Det behövs fortfarande finjustering. Det är ett bra initiativ från FIA, men personligen tycker jag inte att den är redo än. Vi kör på kvällen, så jag tror inte vi når FIA:s gräns för värmevarning, säger han under torsdagens presskonferens, med auto motor & sport på plats.
Piastri tillägger också att västen innebär ett viktstraff om man väljer att använda den i racet – ytterligare ett skäl till att avstå.

För stor och klumpig
Fransmannen Esteban Ocon är inne på samma spår:
– Det är en bra idé, men i praktiken fungerar det inte. Västen är för stor, klumpig och fungerar inte med hur våra säten är utformade. Det skulle krävas att man bygger om hela stolen – och det kanske inte ens hjälper. Den behöver tänkas om.
Han blickar också framåt mot nästa lopp:
– I Bahrain kanske vi klarar oss. Men nästa vecka, då blir det nog värre. Då kan vi tvingas använda dem.
Beror på hur desperat du är
Även Lance Stroll ifrågasätter västens funktion:
– Det är inte särskilt bekvämt. Den funkar lite, men det handlar om hur desperat man är att få ner temperaturen. Just nu är det inte värt det.
FIA:s utmaning
FIA:s ambition att förhindra en upprepning av Qatar-debaclet är tydlig, men krockar med verkligheten i F1-cockpiten. När designen inte fungerar med bilens snäva utrymme, offras komfort och därmed säkerhet – något som riskerar att väcka kritik om det hettar till igen.
Med Saudiarabien runt hörnet och ännu högre temperaturer i sikte återstår att se om kylvästen gör comeback – eller förblir ett misslyckat experiment.