Formel 1 är tillbaka efter det traditionella sommaruppehållet och stallen och förarna får en ny förutsättning när Nederländernas GP avgörs på Zandvoort i helgen.
FIA har beslutat att höja hastighetsgränsen i depån från 60 till 80 km/h, en förändring som kan korta tidsförlusten per depåstopp med cirka 2–3 sekunder.
Syftet är att uppmuntra fler tvåstoppare och skapa mer dynamik i ett lopp som ofta kritiserats för begränsade omkörningsmöjligheter.
En snabbare depå kan ge teamen större incitament att tänka offensivt i sin strategi.
FIA bekräftar för auto motor & sport att frågan diskuterades på det senaste F1 Commission-mötet.
Stallen har därefter informerats i det material som FIA skickar ut till teamen inför varje helg.
Läs också: Monaco skakas om – F1 inför ovanlig regeländring
Russell: ”Tiden får utvisa”
George Russell fick frågan under torsdagens mediatillfälle, där auto motor & sport närvarade, om hur han ser på förändringen.
– Jag minns inte siffrorna exakt, men det finns ju smalare och trängre depåinfarter under säsongen (än den här red.anm.), sade Mercedes-föraren.
– Tiden får utvisa. Om någon har invändningar efter fredagen kan man säkert backa på beslutet.

Strategiska konsekvenser
Trots ändringen är det långt ifrån säkert att loppen öppnas upp direkt.
Zandvoort är smal och svår att köra om på, vilket gör att många stall sannolikt ändå satsar på en enstoppare.
Pirelli har valt ett steg mjukare däck i år jämfört med förra året, C2 är det hårda däcket, C3 medium och C4 det mjuka. Förra året valde Pirelli C1, C2 och C3.
Den verkliga effekten av höjd depåfart kan bli ännu tydligare på banor som Singapore, där tidsförlusten i depån normalt är större.
Nederländernas GP avgörs på söndag den 31 augusti och auto motor & sport är på plats och bevakar hela helgen.