Hoppa till innehåll

Från seger till bakslag – tung F2–söndag för svenskarna

Efter gårdagens succé vände allt – så gick det för Lindblad och Beganovic i huvudracet.

Efter lördagens historiska seger för Arvid Lindblad var förväntningarna höga inför huvudloppet i Saudiarabien. Men på söndagen blev det en betydligt tuffare dag för de svenska F2-förarna. Lindblad föll tillbaka till en sjundeplats – medan Dino Beganovic återigen blev utan poäng.

Lindblad: ”Jag gick bakåt istället för framåt”

Arvid Lindblad startade femma och såg ut att kunna bygga vidare på lördagens triumf. Men redan i första kurvorna började problemen.

– Jag fick en okej start och var med i fighten om fjärdeplatsen, men det blev kontakt med Luke Browning i kurva två och sen hanterade jag kurva fyra dåligt. Jag trodde jag var på väg framåt – men tappade istället till sjätte, berättar Lindblad för auto motor & sport.

Efter den tuffa inledningen förvärrades läget när han tvingades stanna ute ett extra varv på slitna däck eftersom teamkamraten Josep María Martí var inne i depån.

– Jag hade rätt stora problem på de röda däcken och slets mycket. Eftersom Marti låg framför mig fick jag stanna ute ett varv till, och när jag väl kom ut igen låg jag sjua men med ett stort avstånd framåt.

Arvid Lindblad i sin Campos Racing-bil under huvudracet i F2 Saudiarabien 2025.
Arvid Lindblad tappade placeringar i starten – och fastnade senare i ett DRS-tåg som hindrade avancemang. Foto: James Sutton / Getty Images

Lindblad lyckades senare ta sig förbi Gabriele Mini och hade bra fart på de hårdare däcken – men fastnade i ett DRS-tåg.

– Jag var riktigt snabb efter VSC:n, men det är jättesvårt att göra något när det är fem bilar med tre DRS-zoner. Jag lyckades få Gabriele att tappa sitt DRS-fönster till bilen framför, och då kunde jag passera.

Även om racet slutade i besvikelse är Lindblad nöjd med helgens helhet.

– Jag är inte nöjd med hur jag hanterade första varven, men i stort var det här ett steg framåt. Jag var snabb i kvalet, vann sprinten, och hade bra fart idag också – särskilt på primestinten. Det känns som att pusslet börjar falla på plats.

Beganovic: ”Vi har helt saknat fart”

För Ferrari-junioren Dino Beganovic fortsätter problemen med bristande toppfart – och helgen i Jeddah slutade med noll poäng.

– En riktigt tuff helg här i Jeddah. Vi har helt saknat fart på rakorna, vilket är en ganska hopplös situation på en så här snabb bana, sa han i ett pressmeddelande från teamet.

Beganovic kvalade in som trettonde man och lyckades inte avancera i något av helgens två race – där han blev 15:e respektive 13:e.

– Jag gav 100 procent på varje varv men det bästa vi kunde göra här var en 13:e plats. Det är förstås långt ifrån var vi anser att vi ska vara, säger Beganovic.

Beganovic och teamet förväntas nu hålla möten för att analysera motorproblemen – och ett eventuellt motorbyte kan bli aktuellt inför Europasäsongen. Enligt uppgifter är ytterligare ett TPC-test också på tapeten innan Imola, och Beganovic planerar att åka hem till Sverige för en kort paus innan nästa racehelg.

– Vi vet var problemet ligger, och teamet pushar hårt. Det positiva är att vi har ett litet uppehåll nu, vilket ger oss tid att fixa det. Förhoppningsvis är det löst till Europa, så vi kan lägga detta bakom oss och fightas i toppen igen.

Resultat – F2 Feature Race i Saudiarabien

PlaceringFörareTeamTid/Diff
1R. VerschoorMP Motorsport51:33.929
2J. CrawfordDAMS Lucas Oil+1.701 s
3V. MartinsART Grand Prix+5.852 s
4L. FornaroliInvicta Racing+6.574 s
5J. MartiCampos Racing+9.992 s
6L. BrowningHitech TGR+10.607 s
7A. LindbladCampos Racing+15.420 s
13D. BeganovicHitech TGR+25.492 s

Mästerskapsställning efter tre race helger

PlaceringFörareTeamPoäng
1R. VerschoorMP Motorsport53
2J. MartiCampos Racing41
3L. FornaroliInvicta Racing40
4A. DunneRodin Motorsport35
5L. BrowningHitech TGR33
7A. LindbladCampos Racing24
9D. BeganovicHitech TGR12

Nästa: Europasäsongen startar i Imola

Formel 2-cirkusen rullar nu vidare till Europa – och nästa deltävling körs i italienska Imola den 16–18 maj. Där väntar tre klassiska banor i rad: Imola, Monaco och Barcelona – en perfekt chans för både Lindblad och Beganovic att ladda om.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Hitech / James Gasperotti

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.