Efter lördagens historiska seger för Arvid Lindblad var förväntningarna höga inför huvudloppet i Saudiarabien. Men på söndagen blev det en betydligt tuffare dag för de svenska F2-förarna. Lindblad föll tillbaka till en sjundeplats – medan Dino Beganovic återigen blev utan poäng.
Läs också: Okände svensken vann F2-loppet – slog historiskt rekord
Lindblad: ”Jag gick bakåt istället för framåt”
Arvid Lindblad startade femma och såg ut att kunna bygga vidare på lördagens triumf. Men redan i första kurvorna började problemen.
– Jag fick en okej start och var med i fighten om fjärdeplatsen, men det blev kontakt med Luke Browning i kurva två och sen hanterade jag kurva fyra dåligt. Jag trodde jag var på väg framåt – men tappade istället till sjätte, berättar Lindblad för auto motor & sport.
Efter den tuffa inledningen förvärrades läget när han tvingades stanna ute ett extra varv på slitna däck eftersom teamkamraten Josep María Martí var inne i depån.
– Jag hade rätt stora problem på de röda däcken och slets mycket. Eftersom Marti låg framför mig fick jag stanna ute ett varv till, och när jag väl kom ut igen låg jag sjua men med ett stort avstånd framåt.

Lindblad lyckades senare ta sig förbi Gabriele Mini och hade bra fart på de hårdare däcken – men fastnade i ett DRS-tåg.
– Jag var riktigt snabb efter VSC:n, men det är jättesvårt att göra något när det är fem bilar med tre DRS-zoner. Jag lyckades få Gabriele att tappa sitt DRS-fönster till bilen framför, och då kunde jag passera.
Även om racet slutade i besvikelse är Lindblad nöjd med helgens helhet.
– Jag är inte nöjd med hur jag hanterade första varven, men i stort var det här ett steg framåt. Jag var snabb i kvalet, vann sprinten, och hade bra fart idag också – särskilt på primestinten. Det känns som att pusslet börjar falla på plats.
Läs också: Svenska Red Bull F1-löftet imponerade med besked i Bahrain
Beganovic: ”Vi har helt saknat fart”
För Ferrari-junioren Dino Beganovic fortsätter problemen med bristande toppfart – och helgen i Jeddah slutade med noll poäng.
– En riktigt tuff helg här i Jeddah. Vi har helt saknat fart på rakorna, vilket är en ganska hopplös situation på en så här snabb bana, sa han i ett pressmeddelande från teamet.
Beganovic kvalade in som trettonde man och lyckades inte avancera i något av helgens två race – där han blev 15:e respektive 13:e.
– Jag gav 100 procent på varje varv men det bästa vi kunde göra här var en 13:e plats. Det är förstås långt ifrån var vi anser att vi ska vara, säger Beganovic.
Beganovic och teamet förväntas nu hålla möten för att analysera motorproblemen – och ett eventuellt motorbyte kan bli aktuellt inför Europasäsongen. Enligt uppgifter är ytterligare ett TPC-test också på tapeten innan Imola, och Beganovic planerar att åka hem till Sverige för en kort paus innan nästa racehelg.
– Vi vet var problemet ligger, och teamet pushar hårt. Det positiva är att vi har ett litet uppehåll nu, vilket ger oss tid att fixa det. Förhoppningsvis är det löst till Europa, så vi kan lägga detta bakom oss och fightas i toppen igen.
Läs också: Dino Beganovic körde Ferrari i F1 – våra intryck på plats
Resultat – F2 Feature Race i Saudiarabien
| Placering | Förare | Team | Tid/Diff |
|---|---|---|---|
| 1 | R. Verschoor | MP Motorsport | 51:33.929 |
| 2 | J. Crawford | DAMS Lucas Oil | +1.701 s |
| 3 | V. Martins | ART Grand Prix | +5.852 s |
| 4 | L. Fornaroli | Invicta Racing | +6.574 s |
| 5 | J. Marti | Campos Racing | +9.992 s |
| 6 | L. Browning | Hitech TGR | +10.607 s |
| 7 | A. Lindblad | Campos Racing | +15.420 s |
| 13 | D. Beganovic | Hitech TGR | +25.492 s |
Mästerskapsställning efter tre race helger
| Placering | Förare | Team | Poäng |
|---|---|---|---|
| 1 | R. Verschoor | MP Motorsport | 53 |
| 2 | J. Marti | Campos Racing | 41 |
| 3 | L. Fornaroli | Invicta Racing | 40 |
| 4 | A. Dunne | Rodin Motorsport | 35 |
| 5 | L. Browning | Hitech TGR | 33 |
| 7 | A. Lindblad | Campos Racing | 24 |
| 9 | D. Beganovic | Hitech TGR | 12 |
Nästa: Europasäsongen startar i Imola
Formel 2-cirkusen rullar nu vidare till Europa – och nästa deltävling körs i italienska Imola den 16–18 maj. Där väntar tre klassiska banor i rad: Imola, Monaco och Barcelona – en perfekt chans för både Lindblad och Beganovic att ladda om.