Hoppa till innehåll

Ferraris nya 296 Speciale: Brutal GT-bil med 880 hästkrafter

Ferraris nya 296 Speciale blandar Le Mans-DNA med F80-delar – och pressar bakhjulsdriften till sin yttersta gräns

Ferrari fortsätter tänja på gränserna. Nu lanseras Ferrari 296 GTB Speciale, en extrem version av 296 GTB – med 868 hästkrafter och teknik hämtad direkt från både GT3-racern och F80-hyperbilen. I spider-utförande kallas den 296 GTS Speciale A. Enligt Ferrari själva är detta deras mest känslosamma och roligaste bil hittills.

Bakom de imponerande siffrorna finns en twin-turbo V6 på 690 hk med aluminiumkolvar, titanbultar och nya turboaggregat – samt en eldriven plug-in-hybridmotor som ger ytterligare 13 hästkrafter. Totalt: 880 systemhästar till bakhjulen.

– Vi är mycket nära gränsen för vad vi kan hantera i en bakhjulsdriven bil, säger utvecklingschefen Gianmaria Fulgenzi enligt Autocar.

Ferrari 296 GTB Speciale interiör med orange racingstolar och digital instrumentpanel.
Kolfiber och alcantara i överflöd – interiören i Speciale är lika sportig som seriös. Foto: Ferrari

Motorsportdesign och aktiv aerodynamik

Designen är radikal. 296 Speciale är full av element från GT3- och Challenge-racing, med två nya aerodynamiska vingkanter över bakhjulen och en aktiv spoiler som anpassar sig efter gaspådrag och styrning.

Spoilern har tre lägen och bidrar till att generera hela 435 kg downforce vid 250 km/h – en ökning med 20 procent jämfört med 296 GTB. Det ger inte bara bättre grepp, utan gör också att bilen kan utnyttja sina 880 hästar fullt ut.

Ferrari 296 GTB Speciale bakdel med aktiv spoiler i närbild.
Nya spoilern är inte bara snygg – den ger 435 kg marktryck i 250 knyck. Foto: Ferrari

För att matcha kraften har Ferrari bantat bilen rejält. Tack vare kolfiber, ny hjulupphängning och en minimalistisk interiör är 296 Speciale hela 60 kg lättare än 296 GTB. Det nya fjädringssystemet sänker bilen med 5 mm, vilket i sin tur minskar karossrörelser i kurvor med 13 procent.

Ferrari 296 GTB Speciale framhjul och front i närbild med startnummer 25.
Kolfiberfälgar, keramiska skivor och detaljer från GT3 – mer racing-DNA än så här blir det inte. Foto: Ferrari

Ljudet har också fått en uppgradering. Ferrari har fördubblat ljudtunneln (”hot tube”) mellan motor och kupé, vilket förstärker den mekaniska V6-sången inne i bilen.

Inuti är bilen renodlad. Nya, lättare racingstolar sparar fem kilo jämfört med vanliga 296 GTB, och ratten har fått tillbaka traditionella knappar istället för de kritiserade touchkontrollerna.

Det mesta invändigt är kolfiber, inklusive dörrsidor i ett stycke, och designen andas tydligt funktion framför lyx.

Ferrari 296 GTB Speciale bakifrån på racerbana med landskap i bakgrunden.
En bil du lär se bakifrån – om du har tur nog att ens hinna ikapp. Foto: Ferrari

Exklusiv för utvalda Ferrari-kunder

Ferrari bekräftar att 296 GTB Speciale och GTS Speciale A inte kommer tillverkas i ett fast antal exemplar, men att produktionsfönstret blir kort. Det gör modellen sällsynt i praktiken.

Bilen erbjuds endast till ”aktiva Ferrari-kunder” – det vill säga de som köpt, servat eller underhållit sin Ferrari hos en auktoriserad återförsäljare under de senaste fem åren.

Prislappen? Från 407 000 euro i Italien, motsvarande omkring 4,7 miljoner kronor.

Ferrari 296 GTB Speciale och GTS Speciale A stående sida vid sida sett uppifrån på racerbana.
Coupé eller Spider? Ferrari erbjuder båda – förutsatt att du är en av deras ”aktiva” kunder. Foto: Ferrari

Tekniska data – Ferrari 296 GTB Speciale

  • Motor: 3,0 l V6 + plug-in hybrid
  • Effekt: 868 hk (kombinerad)
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • 0–100 km/h: Troligen under 2,9 sekunder
  • Toppfart: Över 330 km/h
  • Downforce: 435 kg vid 250 km/h
  • Viktbesparing: 60 kg jämfört med 296 GTB
  • Pris: Från 407 000 euro
  • Lansering: 2025, produktion under begränsad tid

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Ferrari

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.