Ferrari fortsätter tänja på gränserna. Nu lanseras Ferrari 296 GTB Speciale, en extrem version av 296 GTB – med 868 hästkrafter och teknik hämtad direkt från både GT3-racern och F80-hyperbilen. I spider-utförande kallas den 296 GTS Speciale A. Enligt Ferrari själva är detta deras mest känslosamma och roligaste bil hittills.
Bakom de imponerande siffrorna finns en twin-turbo V6 på 690 hk med aluminiumkolvar, titanbultar och nya turboaggregat – samt en eldriven plug-in-hybridmotor som ger ytterligare 13 hästkrafter. Totalt: 880 systemhästar till bakhjulen.
– Vi är mycket nära gränsen för vad vi kan hantera i en bakhjulsdriven bil, säger utvecklingschefen Gianmaria Fulgenzi enligt Autocar.
Läs också: PREMIÄR: Ferrari F80 – ensitsig superbil med plats för två

Motorsportdesign och aktiv aerodynamik
Designen är radikal. 296 Speciale är full av element från GT3- och Challenge-racing, med två nya aerodynamiska vingkanter över bakhjulen och en aktiv spoiler som anpassar sig efter gaspådrag och styrning.
Spoilern har tre lägen och bidrar till att generera hela 435 kg downforce vid 250 km/h – en ökning med 20 procent jämfört med 296 GTB. Det ger inte bara bättre grepp, utan gör också att bilen kan utnyttja sina 880 hästar fullt ut.

För att matcha kraften har Ferrari bantat bilen rejält. Tack vare kolfiber, ny hjulupphängning och en minimalistisk interiör är 296 Speciale hela 60 kg lättare än 296 GTB. Det nya fjädringssystemet sänker bilen med 5 mm, vilket i sin tur minskar karossrörelser i kurvor med 13 procent.

Ljudet har också fått en uppgradering. Ferrari har fördubblat ljudtunneln (”hot tube”) mellan motor och kupé, vilket förstärker den mekaniska V6-sången inne i bilen.
Inuti är bilen renodlad. Nya, lättare racingstolar sparar fem kilo jämfört med vanliga 296 GTB, och ratten har fått tillbaka traditionella knappar istället för de kritiserade touchkontrollerna.
Det mesta invändigt är kolfiber, inklusive dörrsidor i ett stycke, och designen andas tydligt funktion framför lyx.
Läs också: Ferrari vill återinföra manuell växellåda

Exklusiv för utvalda Ferrari-kunder
Ferrari bekräftar att 296 GTB Speciale och GTS Speciale A inte kommer tillverkas i ett fast antal exemplar, men att produktionsfönstret blir kort. Det gör modellen sällsynt i praktiken.
Bilen erbjuds endast till ”aktiva Ferrari-kunder” – det vill säga de som köpt, servat eller underhållit sin Ferrari hos en auktoriserad återförsäljare under de senaste fem åren.
Prislappen? Från 407 000 euro i Italien, motsvarande omkring 4,7 miljoner kronor.

Tekniska data – Ferrari 296 GTB Speciale
- Motor: 3,0 l V6 + plug-in hybrid
- Effekt: 868 hk (kombinerad)
- Drivning: Bakhjulsdrift
- 0–100 km/h: Troligen under 2,9 sekunder
- Toppfart: Över 330 km/h
- Downforce: 435 kg vid 250 km/h
- Viktbesparing: 60 kg jämfört med 296 GTB
- Pris: Från 407 000 euro
- Lansering: 2025, produktion under begränsad tid