Lika bra att säga det direkt: 599 GTO är den snabbaste gatlegala bilen som Ferrari någonsin tillverkat! Med 670 hk stark V12-motor passerar den 100 km/h vid 3,35 sekunder och fortsätter accelerera ända till toppfarten 335 km/h. GTO-modellen är byggd för de 599-ägare som söker ”maximum attack”.
Ferrari 599XX är en hårresande leksak för banträffarna. Nya 599 GTO, på bilden, är förmodligen precis lika hårresande – men den är godkänd för gatbruk också. Bilen ska byggas i samma antal som namnet, det vill säga 599 stycken. KLICKA FÖR MYCKET STÖRRE
Vi har sett en del spionbilder men nu är det dags för Ferrari att visa de första bilderna på 599 GTO. Specialmodellen ska premiärvisas för en liten skara utvalda i Modena 14 april men får sin publika premiär i slutet på månaden, på Auto China i Beijing.
Den 5.999 kubikcentimeter stora V12-motorn levererar sin maxeffekt på 670 hk (500 kW) vid 8.250 rpm och som vi kan gissa ligger även vridmomentstoppen högt: 620 Nm vid 6.500 rpm. Den ”vanliga” 599:an har utsatts för en hårdhänt bantning och med tunnare aluminiumplåt, tunna glasskivor, mycket kolfiber, avgassystem i lättviktsstål, keramiska bromsar, med mera. Allt som allt ger det en bil som ”bara” väger 1.495 kilo – alltså ett vikt/effektförhållande på 2,33 kg/hk.
Ferrari 599 GTO har styvare fjädrar, grövre kränghämmare bak och andra generationens ”magnetiska” stötdämpare där karaktären kan styras elektroniskt på bråkdelar av en sekund. ”Vehicle Dynamic Control” samarbetar med antispinnsystemet för att bilen ska kunna pressas till gränsen – utan att gå förlorad i tappat grepp. KLICKA FÖR STÖRRE
Erfarenheterna från banleksaken 599XX användes till 599 GTO och den genererar nu 144 kilo downforce vid 200 km/h, utan att ge något nämnvärt mycket större luftmotstånd än en vanlig 599.
Chassit är förstås noggrant utprovat på Ferraris egen testbana och hjälpsystemen är ställda på ett sådant sätt att de stöttar föraren, utan att ingripa i onödan och förstöra kommunikationen. Enligt Ferrari har man varvtider från Fiorano på 1.24, vilket i så fall är en sekund snabbare än tidigare rekordhållaren Ferrari Enzo. Därmed kan man utan att överdriva hävda att 599 GTO är den snabbaste, gatlegala bil som Ferrari någonsin producerat.
Inredningen och kontrollerna har hämtat en del inspiration från den ergonomiskt raffinerade 458 Italia, som premiärviades förra hösten. Kontroller och ”interface” mot föraren är enklast möjliga för att ge en snabb avläsning. Vinterläget ”ICE” är nu ersatt av ett läge där antispinnsystemet är helt urkopplat, ”CT-Off”. KLICKA FÖR STÖRRE
Snabbheten har dock ett pris – som säkert går att miljökompensera – i form av en bränsleförbrukning enligt EU-cykeln på 17,5 l/100 km och CO2-utsläppet är 411 g/km.
För den som tycker att historien är fylld av GTO-bilar kan vi nämna att modellnamnet använts två gånger förut av Ferrari: 250 GTO från 1962 och den GTO som man byggde 1984. Något pris finns inte angett i pressmaterialet – finns numera också på engelska på denna länk – men broschyrmaterial som läckt ut tidigare pekar mot ett pris i Europa kring 320.000 euro (3,2 miljoner kronor).

