Ferrari har nu bekräftat när deras första elbil når marknaden – och det sker i tre steg. Under presentationen av kvartalsresultatet den 6 maj berättade vd Benedetto Vigna att märkets första elbil kommer visas i tre olika faser: först det tekniska hjärtat vid kapitalmarknadsdagen den 9 oktober i år, därefter världspremiär våren 2026 och säljstart i oktober 2026. Det rapporterar Automotive News Europe.
Det är första gången Ferrari ger en tydlig tidslinje för elbilsprojektet. Tidigare har Vigna antytt att modellen skulle visas redan i oktober 2025, men nu står det klart att det rör sig om en teknisk förhandsvisning – inte en full premiär. En anonym analytiker, citerad av Reuters, menar att detta kan uppfattas som en försening jämfört med tidigare förväntningar.
Ferrari planerar samtidigt att fortsätta med bensin- och hybridmodeller vid sidan av de rena elbilarna. Märket började sälja hybrider 2019, och dessa stod för 51 procent av Ferraris totala försäljning under 2024.
Elbilen byggs i ny fabrik i Maranello
Produktionen av elbilen kommer att ske i Ferraris nya så kallade ”e-building” i Maranello – en toppmodern anläggning som ska möjliggöra flexibel tillverkning av elbilar, hybrider och modeller med förbränningsmotor. Ferrari har tidigare betonat att elbilar inte ska innebära någon kompromiss i känsla eller körupplevelse, utan snarare öppna nya tekniska möjligheter.
Under året har Ferrari också lanserat flera nya modeller, bland annat den lättviktsfokuserade 296 Speciale – en 868-hästars vidareutveckling av märkets laddhybridsportbil – samt 12Cilindri och specialversionen 499P Modificata.
Läs också: Ferraris nya 296 Speciale: Brutal GT-bil med 880 hästkrafter
Starkt kvartal – trots svag Kinaförsäljning
Samtidigt rapporterade Ferrari ett starkt första kvartal 2025. Rörelseresultatet (EBITDA) ökade med 15 procent till 693 miljoner euro, medan omsättningen steg med 13 procent till 1,79 miljarder euro – drivet av högre priser, stark efterfrågan i Nordamerika och fler skräddarsydda specialbeställningar.
Ferrari säljer cirka 25 procent av sina bilar i USA, där man nu planerar prishöjningar på upp till 10 procent för att kompensera för tullar. Företaget varnade dock för att marginalerna kan påverkas negativt med upp till 50 baspunkter under året.
I Kina ser det betydligt tuffare ut. Försäljningen föll med 25 procent i första kvartalet, efter ett tapp på 21 procent redan i slutet av 2024. Ferrari har medvetet begränsat sin närvaro i Kina till omkring 10 procent av de globala leveranserna, eftersom höga importtullar påverkar lönsamheten.
Trots motvind i Kina och handelsosäkerhet i USA står Ferrari fast vid sina helårsprognoser – något som får analytiker att lyfta fram den italienska tillverkaren som ett undantag i en bransch där jättar som Mercedes, Ford och Stellantis tvingats dra tillbaka sina guidningar för 2025.