En eldriven Ferrari måste givetvis har bra prestanda, och det kommer Ferrari Elletrica att leverera, men det är inte fokus på att slå alla andra på fingrarna.
Ferrari Elletrica kommer att lanseras nästa år, men redan nu presenteras drivlinan. Batteripaketet blir en del av underredet för att spara utrymme och vikt – lösningen ger också bättre vridstyvhet.
Att så mycket vikt hamnar nära marken gör att tyngdpunkten hamnar 80 mm lägre för motsvarande bensinbil.
Batterikapaciteten är 122 kWh och det går att ladda med upp till 350 kW. Räckvidden anges till 530 km och toppfarten blir 310 km/h. Fartupplevelsen förstärks genom ljud som spelas upp genom högtalarna.
För detta krävs det mycket effekt, närmare bestämt 1 113 hästkrafter (830 kW).
Läs även: Ferrari 849 Testarossa bjuder på renodlad eldrift – så långt kommer du på el
Fyra elmotorer
Varje hjul har sin egen elmotor, vilket gör det möjligt att kontrollera bilens vägegenskaper på ett sätt som inte är möjligt med en bensindriven bil.
Vikten hålls nere genom att använda mycket aluminium som till 75 procent kommer från återvunnen metall. Viktfördelningen är 47 procent fram och 53 procent bak.
I början av 2026 kommer Ferrari att avslöja bilens interiör och senare under år blir det lansering inför världspressen.
Läs även: Ferrari erkänner fiaskot med touchratten – återinför riktiga knappar
