Ferrari gör helomvändning efter kundernas hårda kritik mot de touchkänsliga rattknapparna. Nu lovar den italienska tillverkaren att återinföra riktiga knappar i samtliga nya modeller – med start i nya Amalfi.
Det är Ferraris marknadschef Enrico Galliera som i en intervju med Motor1 medger att bilarnas pekstyrning ”förmodligen var för avancerad och inte 100 procent lämpad för användning i en bil”.
Kritiken har haglat sedan lanseringen av SF90 Stradale, den första modellen med touchkänsliga ytor på ratten.
Läs också: PROV: Första Ferrari över tusen hästkrafter!
Lyssnade på våra kunder
Problemen med pekstyrningen har varit många: fördröjda reaktioner, oavsiktlig aktivering av farthållare och funktioner som ändrades mitt i en kurva.
För att motverka detta införde Ferrari till slut ett system som stängde av sensorerna efter tio sekunders inaktivitet. Men det hjälpte inte.
– Vi fick höra det väldigt högljutt från våra kunder, säger Galliera i intervjun med Motor1.
Systemet gick emot Ferraris grundfilosofi om att föraren ska ha händerna på ratten och blicken på vägen, inte i menyer.
Retrofit för gamla bilar
Ferrari har tagit fram ett retrofit-kit för befintliga bilar med touchratt, vilket innebär att kunder slipper byta ut hela ratten.
Produktutvecklingschefen Gianmaria Fulgenzi förklarar att det räcker med att byta den centrala delen, något som återförsäljare kan göra snabbt och enkelt.
Bytet avslutas med en kort provtur för kalibrering. Tusentals Ferrariägare världen över får därmed en praktisk lösning på ett irriterande problem.
Amalfi visar vägen

Först ut med den nya, mer förnuftiga knapplayouten är nya Amalfi – en ny GT-modell som lanseras nästa år. Här återfinns en fysisk startknapp och tydliga knappar för de mest använda funktionerna.
– Vi kommer att återbalansera förhållandet mellan digitala och fysiska knappar, säger Galliera. De knappar som används mest ska vara fysiska, medan vissa digitala element behålls där det är logiskt.
Det nya upplägget ska enligt Ferrari införas i alla kommande modeller. En efterlängtad kursändring, inte minst för den som värdesätter känslan av att köra snarare än att scrolla.
Läs också: Ferrari presenterar Amalfi – knapparna tillbaka i ny GT
Vad föredrar du på ratten – touch eller fysiska knappar?