Hoppa till innehåll
Recharge

Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke

Dieselskandalen verkar inte ha skadat Volkswagens varumärke nämnvärt. Försäljningen går rekordbra och värdet för själva varumärket ökade med hela 32 procent förra året, till 222 miljarder kronor. Det visar en undersökning från Brand Finance som bland annat tittar på investeringar i marknadsföring, lojalitet och rykte. Ferraris varumärke är inte bara starkast bland bilmärkena utan är med […]

Dieselskandalen verkar inte ha skadat Volkswagens varumärke nämnvärt. Försäljningen går rekordbra och värdet för själva varumärket ökade med hela 32 procent förra året, till 222 miljarder kronor.

Det visar en undersökning från Brand Finance som bland annat tittar på investeringar i marknadsföring, lojalitet och rykte.

Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke
Ferraris varumärke är inte bara starkast bland bilmärkena utan är med på topplistan över världens tio starkaste varumärken i alla kategorier. Foto: Bigstockphoto

Det kommer kanske inte som någon större överraskning att Ferrari är världens starkaste bilvarumärke – och faktum är att Ferrari har stärkt sitt varumärke under det senaste året och ökat försprånget från Porsche på andra plats. Ferraris varumärke har ökat med hela 40 procent till 54 miljarder kronor. 

”Styrkan i Ferraris varumärke är ännu mer anmärkningsvärd med märkets kommersiella satsningar och förbättrade vinst”, skriver Brand Finance. Det verkar alltså som att Ferraris temaparker och beslutet att bygga fler bilar inte har hotat exklusiviteten hittills utan istället gjort varumärket ännu starkare.

Ferrari hade tidigare en strikt regel att som mest tillverka 7.000 bilar årligen, men när Sergio Marchionne tog över rodret efter tidigare styrelseordförande Luca di Montezemolo ökade han den siffran till 9.000 bilar årligen – och Ferrari har dessutom introducerats på börsen. Ferrari ska också öppna en ny äventyrspark i Spanien i april.

”Att Ferrari har ökat vinsten utan att kompromissa med varumärkets styrka innebär att de har hittat den perfekta formeln för att hållbart utnyttja varumärket och maximera värdet för aktieägarna”, säger David Haigh, vd på Brand Finance.

Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke
Toyotas varumärke är värt mest i den här undersökningen. Toyotas varumärke ökade sju procent i värde till 411 miljarder kronor. Foto: Bigstockphoto
Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke
Volvo finns på 26:e plats i undersökningen, en minskning från förra årets 23:e plats. Foto: Bigstockphoto
Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke
Tesla finns på plats 31 i undersökningen, samma som förra året. Foto: Bigstockphoto
Efter skandalen – nu ökar Volkswagens varumärke
En intressant detalj är att lyxvarumärkena Rolls-Royce och Bentley inte alls lyckas särskilt bra utan hamnar långt ned på listan. Bentleys varumärke är knappt värt mer än Fiats. Foto: Bigstockphoto

Varumärkets styrka och varumärkets värde är två olika saker – här nedan kommer listan över hur mycket biltillverkarnas varumärken är värda (alltså inte hur starkt varumärket är).

Plats Bilmärke Varumärkesvärde (miljarder dollar)
1 Toyota 46.255
2 BMW 37.124
3 Mercedes 35.544
4 Volkswagen 25.014
5 Nissan 24.768
6 Ford 22.432
7 Honda 21.318
8 Audi 12.546
9 Porsche 12.396
10 Chevrolet 11.525
11 Renault 10.302
12 Hyundai 8.816
13 Subaru 8.127
14 Land Rover 7.199
15 Ferrari 6.153
16 Mini 5.476
17 GMC 4.930
18 Kia Motors 4.921
19 Lexus 4.793
20 Suzuki 4.688
21 Isuzu 4.256
22 Mazda 3.924
23 Denso 3.732
24 Geely 3.699
25 Man 3.638
26 Volvo 3.572
27 Opel 3.561
28 Toyota Industries 3.316
29 Harley-Davidson 3.131
30 Haval 3.017
31 Tesla 2.779
32 Polaris Industries 2.668
33 Daihatsu 2.604
34 Maruti Suzuki 2.543
35 Hino 2.452
36 Mitsubishi Motors 2.441
37 Acura 2.423
38 Wuling 2.408
39 Rolls-Royce 2.327
40 Kenworth 2.277
41 Buick 2.257
42 Scania 2.183
43 Peugeot 2.155
44 Changan 2.086
45 Mahindra 2.076
46 Delphi Automotive 2.026
47 Lincoln 1.909
48 Bentley 1.902
49 Fiat 1.846
50 BAIC 1.707

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.