
Fiat 500 lanserades 2007 och Abarth-versionen fick fin kritik för sin roliga motorkaraktär. I samband med bilsalongen i italienska Bologna visas nu fyra nya Abarth-modeller upp, som alla ligger nära grundaren Karl Abarths principer om att bilarna ska kunna användas för racing på helgerna och för normal transport på vardagarna (med undantag för rejsiga 695 Assetto Corse).
Abarth 595 med turboladdad 1,4-litersmotor på 160 hästkrafter är först ut och har sina rötter i 1963 års modell med samma namn. Nya Abarth 595 lanseras i två versioner: Turismo ska enligt Fiat locka ”modemedvetna kunder som älskar sportighet utan att det ska gå till överdrift”, medan Competizione är betydligt mer anpassad för sportig körning. Båda modellerna har ett vridmoment på 230 Nm i sportläget, toppar 211 km/h och gör 0–100 km/h på 7,4 sekunder tack vare en overboost-funktion. Förbrukningen landar på 6,5 l/100 km.

Nästa modell är Abarth 695 Assetto Corse, som är helt och hållet
utvecklad för bankörning och kompletterar Abarth 500 Assetto Corse som
körts i olika racingserier de senaste tre åren. Här ger 1,4-litersmotorn
205 hk, och bilen förses med takspoiler och dubbla avgasutblås. En ny
version av den sekventiella växellådan samt en bantningskur på 30 kilo
ska se till att Abarth 695 Assetto Corse fortsätter göra bra ifrån sig på
banorna under de kommande åren.

Abarth Punto är relativt okänd i Sverige. Nu lanseras en specialversion
kallad Scropione, som tillverkas i 99 exemplar. Alla kommer med delvis
matt tvåtonslackering (kallad Nero Scorpione), Koni-dämpare samt
uppdaterad interiör. Underligt nog lanseras även ett vinterpaket kallat
Abarth Nitro, som ska locka ”de allra mest vålhalsiga snowboardåkarna”
och bland annat innehåller 17-tumshjul med vinterdäck, en
Abarth-designad snowboard med monteringsfäste för bilen och en ”Action
Camera” som kan fånga alla riskabla snowboardturer.


