Att fira V8-motorn kan man naturligtvis göra varje dag, hela året. Men ska vi vara petnoga så är det 10 mars som gäller, för då rullade den första Ford-modellen av bandet med en V8-motor.
Den nya sidventilsmotorn var gjord efter Henry Fords detaljerade direktiv och var förhållandevis billig, vilket gjorde V8:an på 65 hk till var mans egendom – en motortyp som tidigare bara funnits på lyxbilar. Eftersom Henry Ford inte var så stort tekniskt geni som han själv trodde drogs den nya V8:an med gigantiska barnsjukdomar. Men efter ett par års utveckling blev sidventilaren riktigt bra och fick bland annat aluminiumtopplock. 1936 hade Ford sålt tre miljoner bilar med V8-motor.
V8:an har blivit synonym med amerikansk bilindustri och det är först de senare åren som vi sett en del tecken på att det härliga mullrandet ersätts med turboladdade V6:or och raka fyror. Amerikanska myndigheter har ungefär lika stränga krav på bränslesnåla motorer som EU satt upp, så kanske är sista refrängen vi hör just nu.
Tuningföretaget M2K Motorsports från Texas har vi nämnt i förbifarten förut, senast hösten 2013 när man byggde motorn till Mark Heidakers Ford GT som satte toppfartsrekord i ”Texas Mile” med 278,2 mph, 447,7 km/h (se filmen nedan). Då ska man ha i åtanke att flygrakan bara är en mile lång, alltså 1,6 kilometer.
I det här YouTube-klippet får vi höra på nära håll hur det låter när Ford GT:n plågar livet ur en rullande landsväg. Mätningen visar att V8-motorn ger i närheten av 1.900 hk.
Missa inte denna läsning:
Ford GT återuppstår med 600 hk EcoBoost V6-motor