Hoppa till innehåll

Fler väljer manuell låda i USA

Amerikanska bilköpare är bäst i världen på att köpa bilar med automatlåda. Men nu ökar försäljningen av manuella lådor tack vare sportcoupéer som Hyundai Genesis.

Fler väljer manuell låda i USA
Flera prisvärda sportbilar driver på ökningen av antalet sålda bilar med manuell låda i USA.
Fler väljer manuell låda i USA
På väg bort – eller tillbaka?

Slå på valfri amerikansk film och räkna hur många bilar med manuell låda du ser. Inte många! Bilkunderna i USA har valt automatväxlat sedan länge. Det finns undantag – BMW M5 har till exempel gått att växla manuellt i staterna medan vi i Europa måste välja SMG eller DKG – men enligt Edmunds finns 64 procent av alla bilar som säljs i USA enbart med manuell låda.

Nu ökar plötsligt antalet sålda bilar med manuell låda på den amerikanska marknaden enligt LA Times. Analytiker menar dock att automatlådan inte är hotad. Det finns tiotals miljoner bilförare i USA som över huvud taget inte kan köra manuellt.

Sju procent av alla bilar som sålts hittills i år i USA hade manuell låda, jämfört med 3,9 procent hela förra året. Om trenden fortsätter blir detta första gången sedan 2006 som manuella bilar sålt så bra i USA.

Det finns flera anledningar till ökningen, bland annat att allt fler köpare väljer en småbil som i högre grad har manuella lådor, och att antalet prisvärda sportcoupéer har ökat ordentligt. Scion FR-S (Toyota GT 86 och Subaru BRZ här i Sverige) och Hyundai Genesis är två exempel.
 

Samtidigt rapporterar Automotive News att antalet bilmodeller med steglösa CVT-lådor ökar. Tekniken är ofta billigare för biltillverkarna än att utveckla en ny dubbelkopplingslåda och bidrar till sänkt förbrukning jämfört med en konventionell automat. 2005 stod CVT-lådorna för en procent av USA:s bilmarknad. Enligt IHS Automotive kan den siffran vara 16 procent 2016. En av tillverkarna som valt CVT är Nissan – se filmen ovan.

”Vi diskuterade länge om kunderna skulle bli nöjda med känslan i en CVT-låda. Men de flesta märker inte av den så mycket”, säger Carla Bailo, vicechef för forskning och utveckling på Nissans amerikanska teknikcenter till Automotive News.

Men ökningen för manuella lådor är kortvarig, enligt Ivan Drury, analytiker på Edmunds. Att manuella lådor skulle vara snålare stämmer inte alltid med dagens effektiva automatlådor.

”Även om de manuella lådorna ökar just nu, kommer de praktiskt taget dö ut helt under de kommande 15 till 20 åren”, säger han till LA Times.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.