
Honda är på teknisk offensiv: Kör Formel 1 nästa år men än mer intressant är Hondas bränslecellsbil FC-V som lanseras om ungefär ett år – i konkurrens med Toyota.
Olika koncept- och testbilar med bränslecellsteknik har vi sett i många år redan men nu verkar Honda på allvar ha bestämt sig för att lansera tekniken lite mer brett och folkligt – precis som Toyota som också valt bränslecellsspåret för framtidens bilar.
Redan om ett drygt år tänker Honda börja sälja en stor familjebil med bränsleceller som drivlina i USA och tanken är att den miljövänliga familjebilen ska lanseras i Europa kort därefter.
Hittills har den nya bilmodellen inte namngivits men möjligt är att den kommer att få heta Honda FC-V, där de första bokstäverna står för ”bränslecell” på engelska. ”V” står för ”Versatile” vilket betyder mångsidig.
Honda FC-V lär byggas på en förändrad bottenplatta från Honda Accord och kupéutrymmet blir därmed stort nog att rymma fem personer, föraren inkluderad. Karossen blir en lång, bred och modern fyradörrars sedan med bakre hjulhuset till hälften täckt – av aerodynamiska skäl.
Hela den komplicerade motorn på 130 hästkrafter och dess hjälpaggregat kommer att vara packade under motorhuven, vilket är första gången för ett bränslecellsfordon. Det lämnar övriga utrymmen till passagerare och bagage som i bilar med traditionell drivlina.
Honda har just nu lite bråttom att presentera sin nya bränslecellsbil, Toyota ligger nämligen före i spåret och kommer att lansera sin miljövänliga bil, döpt till Toyota Mirai, redan nästa sommar.
I samband med lanseringen av Honda FC-V kommer Honda också att inviga ett publikt nätverk av tankstationer för bränslecellsbilar i Kalifornien.
En bränslecell producerar elström genom en kemisk process (elektrolyt) där väte och syre används och restprodukten är ren vattenånga. Bränslecellens elström driver bilens elmotor och gör fordonet helt miljövänlig.
Eftersom bränslet direkt omvandlas till elektricitet har bränslecellen en högre verkningsgrad, runt 70 procent, jämfört med en traditionell bensinmotor (20 %) eller en dieselmotor (30 %).
Honda säger att fulltankad (vätgas) blir räckvidden ungefär 60 mil samt att tankningen kan klaras på så kort tid som tre till fem minuter. Den producerade elströmmen lagras i två lithiumbatterier under baksätet, intill de vätgastankar som monteras ovanpå bakaxeln.
Honda FC-V blir det japanska bilföretagets tredje bränslecellsmodell, den första kom 2002 (FCX) och den andra (FCX Clarity) 2008. Honda ska tillsammans med General Motors bygga fler bränslecellsbilar tillsammans med sikte på lansering kring år 2020.
