Etiopien i Afrika har gått längre än något annat i världen – nyförsäljning av bensin- och dieselbilar är helt förbjuden.
För att klara omställningen har regeringen invigt en enorm vattenkraftsdamm på Nilen, Stora etiopiska renässansdammen (Gerd), rapporterar TT enligt Aftonbladet.
Bygget, som tagit 15 år, är Afrikas största damm och ska producera el motsvarande fem kärnreaktorer. Energin ska både ge hushåll stabil ström och försörja den snabbt växande elbilsflottan.

Läs också: Toyota: En elbil är smutsigare än tre hybrider
Egypten: ”Existentiellt hot”
Invigningen har väckt starka reaktioner. Egypten menar att dammen hotar landets vattenförsörjning och kallar den ett ”existentiellt hot”. Landet kräver att FN:s säkerhetsråd tar upp frågan.
Etiopiens regering ser istället dammen som nyckeln till energisäkerhet. Nästan hälften av landets 130 miljoner invånare har hittills saknat elnät, och även i huvudstaden Addis Abeba har avbrott varit vardag.
Elbilar på frammarsch
Trots problemen är landets elbilssatsning unik. Redan förra året förbjöds nyförsäljning av bensin- och dieselbilar. I dag är bara sju procent av fordonen eldrivna, men målet är att nå 30 procent inom tio år.
Kinesiska tillverkare som BYD dominerar marknaden och levererar såväl bussar som personbilar. För många innebär elbilen en praktisk lättnad – bilisten Kemeriya Mehammed Abduraheman säger till AFP:
– Jag var less på att köa i timmar för att tanka.
Svenskt perspektiv
För svenska läsare är utvecklingen intressant i jämförelse. Sverige har mål om fossilstopp först 2035, medan Etiopien redan infört ett totalt förbud.
Precis som i Norden är kinesiska tillverkare tongivande – BYD, Nio och Geely-ägda Zeekr pressar priser och tar allt större andelar.
Läs också: Mercedes-chefen varnar: Elbilsomställning kan krascha allt