Den vita Ford GT som just nu står utställd på Detroitsalongen är färdig för serieproduktion och helt gatlegal. Första gången Ford GT visades, för ett år sedan i Detroit, var inte alla detaljer på plats. Mer koncept än färdig bil.
Tittar vi noga på den här vita Ford GT:n kan vi se att både huvudstrålkastarna och bakljusen har ändrat sig något, de är nu godkända och anpassade för gatbruk. Sidobackspeglarna är lite större och har de mått som de måste ha. Fronten är förändrad med centrala luftintag som styr luftströmmarna och även diffusorn bak har optimerats för bättre flöde och har annorlunda utseende.
Alla de yttre kolfiberdetaljerna är klarlackerade, vilket ska vara ett tillval. Som standard har kolfibern ett matt utförande. Det kan bli fler detaljer som ändras innan det är dags att starta serieproduktionen, men till nästan 100 procent är det den färdiga GT:n som vi nu ser utställd i Detroit.
Allt fler av funktionerna hos Ford GT visas upp och i filmen längst upp på sidan ser vi hur den ställer om sig när föraren väljer ”Race mode”. Den aktiva bakvingen åker upp och som vi kan se i filmen sänks även bilen rejält för att få en lägre tyngdpunkt. Bakvingen kan vinklas som en ”luftbroms” och det ger extra downforce vid inbromsning.
Till sommaren ska Ford GT tävla i 24-timmars på Le Mans och fira 50-årsjubileum av den första segern 1966. Gatversionen får samma typ av V6 EcoBoost-motor som racebilen och toppeffekten väntas landa kring 630 hk. Ford har inte angett pris ännu på GT men det blir en begränsad serie och ett förmodat pris på cirka 400.000 dollar.