För att minska på bränsleförbrukningen lanserar Ford en framhjulsdriven version av crossovermodellen Kuga. Med 136 hk diesel ger den ett CO2-utsläpp på bara 159 g/km. Den modellen tas dock inte hit till Sverige, däremot kommer den starkare 2,5T med Volvos turbofemma.
Ford Kuga med enbart framhjulsdrift är inget för svenskarna, reosnerar svenska Ford. Men nya 2,5T kommer hit! KLICKA FÖR STÖRRE
I Storbritannien finns det flera gränser för koldioxidutsläpp. Dels påverkar de skattenivån för fordon men också biltullarna i London. Till nästa vår förändras reglerna för tjänstebilar i Storbritannien och även där går det att vinna skattemässiga fördelar på att ha låga CO2-utsläpp.
En sådan "magisk" gräns i England blir 160 g/km i koldioxidutsläpp och den har Ford tänkt underskrida med bred marginal när man nu lanserar sin Kuga med enbart framhjulsdrift (istället för fyrhjulsdrift). Med 136 hk TDCi dieseln på 2,0 liter ger Kuga 2WD inte mer än 159 g/km, tio gram mindre än med 4WD. Någon riktig snålmodell, "ECOnetic" som Ford kallar det, är 2WD-modellen inte utan man har vid det här stadiet nöjt sig med att avvara fyrhjulsdriften från Haldex.
I Sverige har vi inga andra gränser än 120 g/km (miljöbil) och på Ford Motor Company AB har man gjort bedömningen att 2WD-modellen av Kuga får en liten efterfrågan. Modellen tas därför inte in till Sverige.
Däremot har svenska Ford bestämt sig för att komplettera dieselmotorn med ett bensinalternativ, den i Paris visade Kuga 2,5T. Turbofemman från Volvo är kalibrerad till att ge 200 hk i toppeffekt och 320 Nm i maxvrid mellan 1.600-4.000 rpm. Med sexväxlad manuell låda räcker det för en 0-100 km/h tid på 8,2 sekunder och topphastigheten är satt till 208 km/h.
Priserna i för Kuga 2,5T med manuell låda blir 303.600 kronor och med femstegad automatlåda blir priset 318.600 kronor. Koldioxidutsläppen hos bensinmotorn är 234 respektive 244 g /km, beroende på om det är manuell eller automat.