Chefen är tillbaka på muskelbilsscenen – ”The Boss” har återvänt i modern tappning. 446 hk ur den varvvilliga 5,0-liters V8:an kompletteras med chassi och bromsar lämpat för bana. Ford hävdar till och med att Mustang Boss 302 kan klå en BMW M3 på bana!
Mustang Boss 302 kommer alltså i två versioner, en ”vanlig” och en mera klubbracemässig version som heter ”Laguna Seca”. Några prisuppgifter har vi inte fått, inte heller prestandasiffror. KLICKA FÖR STÖRRE
Under slutet av 60-talet härjade muskelbilskriget som bäst och Mustangen – som tog initiativet 1964 – hade fått gott om potenta konkurrenter. Det krävdes något alldeles extra och 1968 gav Fords ledning klartecken till det projekt som sedan mynnade ut i en av de mest legendariska muskelbilsmodellerna: Mustang 302 Boss.
Den ursprungliga "The Boss" från 1969 hade en smallblock-V8 med maximal borrning på fyra tum – för att få plats med stora ventiler – och en kortslagig vevaxel som gjorde motorn varvvillig och rapp i karaktären. Kombinationen av borr och slag gav motorvolymen 302 kubiktum, vilket händelsevis är jämna 5,0 liter.
Huvudingrediensen i Boss-rätten är förstås motorn. Den nya V8:an på 5,0 liter debuterade nyligen i Mustang GT men hos Boss tillkommer ett större insug och vassare kamaxlar. 446 hk och 515 Nm är klart godkänt ur 5,0 liters volym. Men några prestandasiffror får vi inte från Ford, ännu. KLICKA FÖR STÖRRE
"Boss 302" är ett namn som ger en väldigt speciell klang hos Ford-entusiasterna. Trots att Ford gjort många prestandamodeller genom åren har man inte "återanvänt" namnet, kanske av respekt för gamlingen. Men nu är det dags att åter väcka liv i legenden – dock inte utan en viss darrning i knävecken:
"Beslutet att bygga en modern Boss var inget som vi tog lätt på," berättar Fords produktchef Derrick Kuzak. "Hela teamet kände att tiden var rätt och med rätt ingredienser skulle nya Mustang GT kunna bilda bas till en sportig, värdig efterträdare till den ursprungliga Boss 302."
"För oss var målet att kunna skapa en snabbare modell än en av världens bästa – BMW M3 – runt Laguna Seca. Och det lyckades vi med."
I Laguna Seca versionen ingår riktiga sportstolar från Recaro. Trots sina raceattribut och prestanda ska bilen vara helt gatlegal. Fler bilder på inredningen finns längre ner på sidan. KLICKA FÖR STÖRRE
Ford berättar inte i vilket antal man ska bygga Mustang Boss 302, men säger att det blir ett "begränsat antal". Dessutom blir det två modeller, båda gatlegala, där "Boss 302 Laguna Seca" har hårdare chassi och ett aerodynamikpaket som hämtas i stort sett orört från tävlingsmodellen Ford Racing Boss 302. Några prisuppgifter får vi inte heller, i skrivande stund.
Fords helt nya, moderna 5,0-liters V8:a debuterade nyligen i Mustang GT och ger i standardskick 418 hk (412 hp). Den motorn används som grund i Boss 302 men får annat insug och tuffare kamaxlar, vilket ger 446 hk (440 hp) och 515 Nm. Att öka effekten med hjälp av kompressor, som på Shelby Mustang, var aldrig något alternativ då utvecklingsteamet ville behålla samma karaktär som Boss 302 från 1969.
Ford har gjort en kort reklamvideo av mycket enkelt slag, men man får i alla fall höra lite av V8:an och se bilen i rörelse. Klicka på bilden för att länka till YouTube.
En viktig aspekt för upplevelsen i en Mustang Boss 302 är förstås ljudet. Redan i originalskick har Mustang GT ett friflödande och bra avgassystem men Fords ingenjörer satt till två extra avgasrör som leder en mindre del av avgaserna ut vid bakhjulen. Det bidrar framför allt till ett unikt ljud men det finns också möjlighet att skruva av de små metallskivor som reglerar utsläppet och få betydligt högre avgasljud – till exempel på en bana.
Byggd för klubbrace, som sagt. Här kan vi också se att avgassystemet delar upp sig och två rör letar sig ut vid bakhjulen. Ljuddämpningen går att reglera med lösa skivor som släpper ut mer eller mindre avgaser. KLICKA FÖR STÖRRE
Väghållningen på Mustang Boss 302 är förbättrad med hårdare sättning på stötdämpare och fjädrar. Stötdämparna är dessutom mekaniskt justerbara i fem steg där föraren själv kan välja vilken karaktär som passar bäst. Antispinn och ESP ingår förstås men går att koppla ur helt eller sättas i "Sport-mode" för inspirerad körning. 19-tums fälgar är standard med 255/40ZR-19 Pirelli PZero däck fram och 285/35ZR-19 bak. Fram sitter Brembo fyrkolvsbromsok som kramar om 14 tum stora bromsskivor, bak sitter standard GT-ok men med speciella bromsklossar.
Ford har släppt flera pdf-dokument för den som vill fördjupa sig i detaljerna och arbetet kring Mustang Boss 302:
Alla de tekniska faktauppgifterna går att läsa i detta dokument (klicka för att ladda hem).
Själva pressreleasen går att få hem genom att klicka här.
Historiska detaljer om de gamla Boss-modellerna går att läsa genom att klicka på denna länk.
Slutligen kan den som vill lära sig mer om Boss-motorn läsa alla detaljer på denna länk.





















