Ford har börjat undersöka möjligheterna att sälja av sitt exklusiva brittiska sportbilsmärke Aston Martin. "Det är det smartaste försäljningsalternativet bland Fords varumärken", förklarar chefen Bill Ford.
![]() |
|
Ska Ford sälja Aston Martin?
|
I ett uttalande till media förklarar Fordchefen Bill Ford att koncernledningen har börjat undersöka möjligheterna att sälja hela eller delar av Aston Martin.
”Som ett led i vår strategiska översyn av koncernens verksamhet har vi slagit fast att Aston Martin är en tillgång som kan ge ett värdefullt kapitaltillskott. Märket har blomstrat under Fords ägarskap, och därför tycker vi det är klokt att överväga en försäljning av hela verksamheten eller delar av den”, skriver Bill Ford.
En sådan försäljning skulle hjälpa Ford med kapital som behövs för att stödja andra varumärken i gruppen, heter det vidare i uttalandet.
Bill Ford betonar samtidigt att ledningen inte tagit några beslut om några andra märken inom Premier Automotive Group, där även Volvo, Jaguar och Land Rover ingår.
Ford köpte 75 procent av Aston Martin 1987 och ökade ägandet till 100 procent 1994. Ford särredovisar inte ekonomin för de enskilda märkena inom PAG, men Fords talesman Tom Hoyt säger till Automotive News att Aston Martin är lönsamt i idag, och har varit det ”under en tid”.
Fords omstrukturering i USA blir omfattande, fram till 2012 ska 30.000 jobb bort och 14 fabriker ska läggas ner. Nästa styrelsemöte sker i slutet på september och efter det lär man ha fler detaljer om hur nedskärningen och kostnadsbesparingarna ska se ut. Bedömare anser det dock osannolikt att ett beslut om vidare utförsäljning inom PAG-gruppen kommer redan vid nästa styrelsemöte.
