Hoppa till innehåll
Recharge

Fordonsgas mindre belastande än elbilsladdning?

Färska siffror från energibolaget Kraftringen visar på att deras fordonsgas är mindre miljöbelastande än elbilsladdning.

John Sempill

När siffror för miljöpåverkan hos landets drivmedelsleverantörer nu uppdaterats framgår att Kraftringens fordonsgas under 2022 hade en lägre klimatpåverkan än elbilsladdning. 

– Vi blev först i världen när vi redan i juli 2020 började märka upp våra tankstationer, berättar Tobias Frolov, hållbarhetscontroller på Kraftringen, enligt en pressrelease.  

– Vi har alltid varit stolta över fordonsgasens låga klimatpåverkan men är förstås extra glada nu när koldioxidutsläppen blivit ännu lägre – till och med lägre än Energimyndighetens schablonsiffra för elbilsladdning.

För att få en överblick är siffrorna redovisade i antal gram koldioxid per megajoule energi. Siffrorna som Kraftringen refererar till redovisar att deras fordonsgas släpper ut 12,7 gram koldioxid per megajoule energi, medan elbilsladdning ligger på motsvarande 13,1 gram. 

För bensin är jämförelsetalet 88,5 gram koldioxid per megajoule energi – en siffra som motsvarar ett genomsnitt för den bensin som såldes i Sverige 2019. Nästan sju gånger mer än för fordonsgas. Satt i perspektiv krävs en megajoule energi för att ett fordon på ett ton ska färdas i cirka 160 km/h. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.