Antalet tvåtaktmopeder har ökat i städerna i takt med att olika företag som budar mat etablerat sig. Buden väljer ofta tvåtaktare i mopedklass II eftersom de är billiga och får köra på cykelbanor.
– Jag skulle undvika att lägga mig bakom en sådan moped på cykelbanan, säger luftkvalitetsforskaren Jenny Lindén till DN.
Forskning visar på stora utsläpp av det cancerframkallande ämnet bensen från tvåtaktare. Mätningar av bensen direkt vid avgasröret har uppmätts till 300 000 mikrogram per kubikmeter vid tomgång. Detta kan jämföras med EU:s årliga gränsvärde för halten av bensen i omgivningsluft som ligger på 5 mikrogram per kubikmeter.
Vid tomgång släpper de ut 124 gånger mer flyktiga organiska föreningar än en fyrtaktare, visar studien.
Läs även: Antalet mopedskador har ökat med 91 procent
Miljövinst att fasa ut tvåtaktare
Avgasforskaren Åke Sjödin på IVL Svenska Miljöinstitutet bekräftar att en person som befinner sig tätt bakom en tvåtaktare på tomgång riskerar att utsättas för extremt höga halter.
– Jag tror att man skulle få bort en betydande mängd kolväten i framför allt de centrala delarna av storstäder om man fasar ut äldre mopeder med tvåtaktsmotorer, säger Åke Sjödin till DN.
I en tvåtaktsmotor blandas smörjolja direkt med bensinen. Det resulterar i ofullständig förbränning och ger höga utsläpp av giftiga kolväten och partiklar.
Läs även: Då försvinner både A-traktorer och mopedbilar