Hoppa till innehåll

Förslaget: Momsbefriade reservdelar

För att uppmuntra till användandet av begagnade reservdelar föreslås en momsbefrielse av Fordonsjuristen och Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund.

John Sempill

För att påskynda och möta miljöutmaningarna som finns i fordonsbranschen föreslår Fordonsjuristen och Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund en momsbefrielse för begagnade bildelar. 

Här spelar Sveriges verkstäder en stor roll i fordonsbranschens hållbarhet framåt. Genom att i större utsträckning använda begagnade reservdelar kan verkstäder bidra till att ”tredubbla användningen av likvärdiga begagnade bildelar”, skriver Fordonsjuristen i en pressrelease

I dag är det emellertid mer ekonomiskt försvarbart för verkstäder att använda nya reservdelar. Då försäkringsbolagen sätter villkoren, menar Fordonsjuristen att ersättningen från försäkringsbolagen borde höjas för begagnade reservdelar. 

”Detta skulle stipulera till ökad användning”, skriver de. Att vidare ta bort momsen skulle ytterligare minska gapet mellan nya och begagnade delar. 

I en ny ELV (End-of-Life Vehicles) förordning som presenterats av EU-kommissionen ingår förslag om att medlemsstaterna måste införa incitament för att främja återanvändning, återtillverkning och renovering av reservdelar och komponenter.

När eller om förslaget går igenom bygger på att Europaparlamentet och rådet kommer överens.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.