De första exemplaren av Opel Ampera-e har dykt upp i Norge och Norsk Elbilforening har tagit en provtur. Första intrycket är riktigt positivt, med en praktisk räckvidd på nästan 40 mil.
Den norska marknaden är förstås högt prioriterad av General Motors när den nya elbilen ska lanseras i Europa. Norge har generösa subventioner som har snabbat på omställningen till eldrift. Det är därför som Ampera-e lanseras först i Norge medan svenska köpare får vänta till 2018.
Opel Ampera-e har en officiell räckviddssiffra på 52 mil i den europeiska NEDC-körcykeln men i verkliga förhållanden innebär det snarare mellan 35 och 40 mil som bäst. När den nya, och hårdare, WLTP-körcykeln införs i Europa klarar Ampera-e 38 mil på en laddning.
”Som tur är har vi i Norge ett väl utbyggt nät av snabbladdare så det här är en bil som kan användas även när du ska på längre resor, antingen om det är till Sverige eller till andra delar av Norge”, säger Stein Pettersen, pr-chef på norska Opel, till Norsk Elbilforening.
Opel har fått in drygt 4.000 förhandsbeställningar på Ampera-e och de första köparna får sin bil i slutet av maj.

• Precis som när amerikanska tidningar först provkörde Chevrolet Bolt – som är samma bil som Opel Ampera-e – märks det en väldigt tydlig bromskraft när föraren släpper på gaspedalen. Den kan ställas i olika lägen och när den är som mest aggressiv kan föraren köra bilen i princip utan att använda bromspedalen. Energin används för att ladda upp batteriet.
• På den första provturen på nästan 15 mil drog bilen 15,3 kWh/100 km. Den officiella förbrukningssiffran är enligt Opel 13,6 kWh/100 km, men Norsk Elbilforening skriver 14,5 kWh/100 km.
• Bilen är trevlig att köra med lagom hård fjädring, precis styrning och låg tyngdpunkt som kompenserar den relativt höga karossen.
• Slutsatsen blir att batteripaketet tar marknaden för kompakta elbilar till en ny nivå. I den här klassen är det ingen som är i närheten av att nå samma räckvidd.
Första intrycket om kvalitetskänslan och utrymmena kan du läsa hos Norsk Elbilforening.


