Globalt sett med alla bilmodeller inräknade sålde Volvo Cars 14 procent färre bilar i juli (49 273 stycken) än samma månad förra året. Även i juni var siffrorna negativa.
Ser vi bara till elbilarna är tappet hela 26 procent. Motsvarande siffra för laddhybrider är 17 procent.
Även om vi ser på hela det första halvåret så ser det dystert ut med en total minskad försäljning på 10 procent jämfört med samma period 2024.
Särskilt tufft i Europa
Det är tydligt att Volvo har svårt att konkurrera med andra elbilstillverkare just nu. Under första halvåret minskade försäljningen av elbilar med 23 procent trots ett utökat modellprogram.
Volvo har särskilt svårt på den europeiska marknaden. Där har Volvos elbilar sjunkit 32 procent under det första halvåret, samtidigt som marknaden vuxit med nästan 25 procent, enligt data från JATO Dynamics.
Läs även: Bekräftat: Volvo EX60 lanseras i början av 2026

Volvo XC60 är ljuset i mörkret
Nyligen gick Volvo XC60 om Volvo 240 som märkets tillverkade bilmodell (det finns dock två generationer av XC60 och bara en av 240). XC60 fick nyligen en ny ansiktslyftning som säljer fortsatt bra.
Under juli ökade försäljningen av XC60 till 16 813 exemplar, en ökning med 8 procent sedan förra året.
Volvo tror att XC60-konceptet kommer att locka kunder under flera år framöver. Kanske får vi se en helt ny generation, precis som med Volvo XC90?
Läs även: Volvo XC60 säljs med fult trick – kan vara olagligt