Hoppa till innehåll

Hans Aston Martin för flera miljoner är redan rostig – ”Borde ta på goodwill”

Insändaren köpte en lätt begagnad Aston Martin Vanquish från Tyskland som på kort tid började rosta. Tillverkaren vägrar att åtgärda felen. Biljuristen svarar.

Juristen Marcus Palmberg (jur. kand.) på juristbyrån Din Juridik svarar på läsarnas frågor. Denna vecka undrar en läsare som råkat ut för rostangrepp på sin drömbil vad han kan göra för att få det åtgärdat.


Hej!

En släkting till mig dog för två år sedan efterlämnade en rejäl summa pengar och jag fick ärva en del av dessa. Nu hade jag möjligheten att köpa drömbil. Efter en tids letande på nätet hittade jag en Aston Martin Vanquish 2017 i Tyskland. Jag anlitade en bilfirma som säljer premiumbilar att hjälpa mig importera den.

Vi var och hämtade den i maj 2020. Det var en hel del strul för mig med bilen både före och efter köpet.
Det var en del småfel som jag och bilprovningen hittade innan den treåriga fabriksgarantin gick ut i augusti. Detta meddelade jag bilfirman omgående.

Strax efter att garantin gått ut upptäckte jag att bultarna till parkeringsbromsoken i bak blivit ytrostiga. Jag anmälde detta omgående till en auktoriserad Aston Martin-verkstad. De meddelade att fabriken inte ville åtgärda detta varken på goodwill eller garanti.

Hans Aston Martin för flera miljoner är redan rostig – ”Borde ta på goodwill”
Flera bultar och muttrar Peters Aston Martin har börjat rosta.

”Det verkar som att Aston Martins underleverantör har problem med kvaliteten …”

Våren 2021 upptäckte jag at vissa bultar i motorrummet och stag till framvagnen också hade blivit ytrostiga. Dessutom muttern som håller vänster vindrutetorkare.

Konstigt nog är bultskallarna och muttrarna till angripna av rost på samma sätt. Det verkar som att Aston Martins underleverantör har problem med kvaliteten på ytbehandlingen.

Hans Aston Martin för flera miljoner är redan rostig – ”Borde ta på goodwill”

Jag anser att sådana här ”små problem” inte borde uppstå på en lyxig sportbil som kostar flera miljoner. Förvånansvärt också att de bara har tre års fabriksgaranti. Vanliga dussinbilar har längre.

Fabriken tycker jag borde ta sådant här på goodwill annars finns ju risken att denna kundkategori väljer ett annat bilmärke.

Peter

Hans Aston Martin för flera miljoner är redan rostig – ”Borde ta på goodwill”

Hans Aston Martin för flera miljoner är redan rostig – ”Borde ta på goodwill”

Hej Peter,

Först och främst en fin bil du har köpt! Som du verkar ha konstaterat finns det inte längre någon garantiförpliktelse som gäller från tillverkaren. Någon möjlighet att vända sig till Aston Martin med definitiva krav finns därför inte.

Som du nämner förmodar man att Aston Martin inte är en ”dussintillverkare” vad avser kvalitén och det kan ställas i fråga om inte affärsmässiga skäl skulle göra det värt för tillverkaren att avhjälpa sådana relativt enkla fel som de fel som drabbat dig.

Du har dock inget avtalsförhållande med Aston Martin. Kanske hade de varit mer generösa vad gäller goodwill om du köpt direkt av tillverkaren.

Det framgår inte riktigt hur du har lagt upp affären, dvs. om den svenska bilhandlaren är din avtalspart, eller om det är den tyska säljaren. I första fallet är det svensk rätt som gäller och i sista fallet tysk rätt.

”I allmänhet kan man ställa ett högre krav på en dyr och exklusiv vara …”

De nationella konsumentköplagarna bygger dock på EU-rättens direktiv och är liknande i sin utformning. EU:s konsumentköpsdirektiv artikel 2.2 (d) från 1999 anger att en vara presumeras vara avtalsenlig om den ”är av den kvalitet och har de prestanda som varor av detta slag vanligen har och som konsumenten rimligen kan förvänta sig med hänsyn till varans art”.

I allmänhet kan man alltså ställa ett högre krav på en dyr och exklusiv vara eftersom det höjer de befogade förväntningarna. Just de fel du har påtalat är dock förmodligen inte tillräckligt allvarliga för att de skulle anses vara köprättsliga fel mot bakgrund av bilens ålder. Men i teorin kan du som sagt rikta ett anspråk mot säljaren.

Ovan nämnt EU-direktiv ger länderna en rätt att föreskriva en reklamationsfrist på som kortast två år från köpet. I Sverige gäller tre år. Eventuella krav mot säljaren är alltså inte avskurna på grund av för sen reklamation.

Vänliga hälsningar,

Marcus Palmberg, jurist
Juristbyrån Din Juridik
d-jur.se

Har du en fråga till biljuristen?

Har du hamnat i tvist med en bilhandlare eller bilverkstad? Kanske känner du dig lurad på ny- eller begbilsköpet eller så blev notan för reparationen oskäligt hög. Eller vägrar försäkringsbolaget att stå för en reparation?

Skicka din fråga till biljuristen@automotorsport.se!

Om Biljuristen:

Juristbyrån Din Juridik grundades 2018 och har på senare år specialiserat sig på tvister mellan köpare och säljare samt övrig fordonsjuridik. Marcus Palmberg, jur. kand., är jurist och har hanterat 100-tals fordonstvister.

Läs mer på d-jur.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.