
Hösten är den rätta årstiden för att fynda en sportbil. I senaste numret finns en intressant köpguide med elva förslag på bilar du absolut borde köpa – särskilt så här års.
Här nedan har vi frågat sex bilhandlare vilken sportbil de skulle välja på autoscout24.de för 250.000 kronor och vi fick sex väldigt olika svar. Frågan är: vad skulle du själv välja? Kommentarsfältet är öppet!
Läs mer i tidningen!
I senaste numret, nr 24, tipsar vi om sportbilarna du ska fynda nu under hösten. Köp i butik eller direkt här på sajten!
• Testa själv: Hur mycket är din bil värd?
Läs också: Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige
Läs också: Volvo gör reklam för lastbil med nya Koenigsegg One:1


”Roligaste vinterbilen man kan ha”
Jag skulle välja en Porsche 996 Carrera 4 från 2001. Släng dit vinterhjul och du har förmodligen den roligaste vinterbilen man kan ha. Manuell eller automat spelar ingen roll. Porsche 996 har sina karaktäristiska strålkastare som vissa tycker om och andra inte. Bilen har en 3,4-liters boxersexa med 300 hästar.
Simon Fredman, försäljnings- och marknadsansvarig, Porsche Center Norr, Umeå


”Kommer öka i värde”
Jag väljer en Lancia Delta Integrale EVO. Denna bil har inte gått ner i värde under de senaste tio åren. Under 90-talet ägde jag själv en Giallo Edition, en av 200 byggda 1994, och den tappade jag inget på ens då. Priserna har skenat på denna modell det senaste året och dessa första EVO-modeller i fint skick kommer också öka i värde på sikt.
Fred Mannerfelt, vd/ägare, Callisma, Stockholm


”Mycket glädje för pengarna”
Jag låter mina kollegor i detta reportage jobba fram bilarna så köper vi dessa sedan! Nej, skämt åsido, jag hittade denna Mercedes SL 55 AMG som står i Tyskland. Kan dock inte säga något om historiken då vi inte grävt djupare, men om allt stämmer så är detta en bil som är oerhört mycket glädje och kraft för pengarna.
Sigge Bilajbegovic, ägare, Platinum Cars, Norrköping


”Känns som att köra en dyrare bil”
Jag hittade en Porsche Boxster S. En fin och mycket prisvärd modell. Upplevelsen att köra en Boxster är i mångt och mycket samma som att köra en 911, men priset är ungefär hälften. Det gör att det är en mycket prisvärd bil. Bilen ger en känsla av att du kör en mycket dyrare bil än vad du i själva verket gör, du hör ljudet från en riktig sportbil och får en sportig körupplevelse. Dessutom är kvaliteten enastående bra.
Sedan är andrahandsvärdet på denna bil väldigt bra och det är en lättsåld bil den dagen man vill byta mot något annat. Så detta är en bil som jag verkligen rekommenderar för den som inte vill lägga allt för mycket pengar på en sportbil.
Mattias Lindberg, vd/försäljare, Bilkompaniet, Tråvad


”Hänger av det mesta på bana”
En sportbil värd namnet är den klassiska Porsche 911:ans lillebror Cayman i S-utförande. En otroligt potent bil som är sjukt välbalanserad med sin mittmotor. Den skäms inte för sig i något sammanhang, inte ens på trackdays med betydligt dyrare och motorstarkare bilar. Med rätt förare hänger man av det mesta på bana, och nu när dessa kan handlas i prisklass en kvarts miljon måste det bli mitt förstahandsval.
Det finns egentligen inget rätt eller fel utan ”bästa köpet” är subjektivt och helt beroende av användningsområdet för kunden. För mig som försöker vara ute på trackdays så fort tillfälle ges är Cayman S ett kanonköp och jag skulle kunna ha (nästan) lika roligt i en Cayman S från 2007 som i min 991 GT3 från 2014 – vilket säger en hel del!
Då bilarna ofta används till hårdare körning är ett 111-punkts-test hos Porsche ett måste innan köp, för att sålla de mer slitna exemplaren från de bättre. Detta test kostar ett par tusenlappar och är de mest välinvesterade slantarna i din bilaffär. Om det finns skadehistorik eller defekter av något slag kommer dessa redogöras för i det omfattande testet och man slipper på så vis dyra överraskningar.
Jarmo Järvinen, vd/inköpare, 7H Bil, Kinna


”Vackrare för varje år”
Filip Larsson på Autoropa tänjer en aning på begreppet ”sportbil”, minst sagt, men till slut går vi ändå med på hans val eftersom det ändå är en helrätt bil.
”Jag väljer en klassiker – Range Rover – som blir vackrare för varje år, en stor lyxig suv är ett magiskt koncept för en stor familj. Lika skön att köra i stadstrafik som på långtur. Och på tal om värdebeständighet kommer den aldrig blir mer rätt.”
Filip Larsson, försäljnings- och marknadschef, Autoropa, Malmö

Läs mer i tidningen!
I senaste numret, nr 24, tipsar vi om sportbilarna du ska fynda nu under hösten. Köp i butik eller direkt här på sajten!
• Testa själv: Hur mycket är din bil värd?
Läs också: Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige
Läs också: Volvo gör reklam för lastbil med nya Koenigsegg One:1