Hoppa till innehåll

GAZ säkrar ännu ett avtal – nu med GM

Bo Andersson, tidigare inköpschef hos GM men numera vd för ryska GAZ, har säkrat ännu ett produktionsavtal. GAZ ska tillverka cirka 30.000 Chevrolet Aveo årligen och nu väntar – förhoppningsvis – ett liknande avtal med VW. Chevrolet är ett stort och populärt varumärke i USA och GM behöver mer inhemsk produktion för att undvika importtullarna. […]

Bo Andersson, tidigare inköpschef hos GM men numera vd för ryska GAZ, har säkrat ännu ett produktionsavtal. GAZ ska tillverka cirka 30.000 Chevrolet Aveo årligen och nu väntar – förhoppningsvis – ett liknande avtal med VW.

GAZ säkrar ännu ett avtal - nu med GM

Chevrolet är ett stort och populärt varumärke i USA och GM behöver mer inhemsk produktion för att undvika importtullarna. Nya Aveo ska legobyggas hos GAZ, med början nästa år. KLICKA FÖR STÖRRE

De som läser tidningen auto motor & sport regelbundet minns nog den intervju vi hade med Bo Andersson i nummer 25/2010. Han började på Saab och gjorde sen kometkarriär hos GM och blev bilindustrins mäktigaste svensk, som global inköpschef med ett årligt budgetansvar på över 100 miljarder – dollar!

GAZ säkrar ännu ett avtal - nu med GM

Bo Andersson har två viktiga avtal i hamn och ett återstår – med VW.

Men under GM:s kris 2009 hoppade Bo Andersson av sitt toppjobb och tog oväntat uppdraget att leda den ryska fordonstillverkaren GAZ, i Nizjnij Novgorod – 35 mil från Moskva och Rysslands fjärde största stad. Efter att bantat bort halva personalstyrkan vände kurvorna åter uppåt under 2010 och GAZ visade vinst igen.

Starkaste kortet för GAZ är de lätta lastbilsskåpen, en marknad som man dominerar totalt i Ryssland. Däremot sålde GAZ Siber, den ryska versionen av förra Chrysler Sebring dåligt och produktionen upphörde förra hösten.

För en månad sedan kunde Bo Andersson och GAZ slutföra förhandlingarna med Daimler om att legotillverka Mercedes Sprinter i Ryssland. De ryska importtullarna gör det ekonomiskt fördelaktigt med inhemsk produktion och GAZ siktar på att tillverka 25.000 Sprinter om året i den jättelika fabriken i Nizjnij Novgorod. Daimler investerar motsvarande en miljard kronor i gemensam produktion av motorer, transmissioner och komponenter i Nizjnij Novgorod.

I dagarna kunde Bo Andersson underteckna ännu ett avtal om legotillverkning för GAZ, den här gången med sin gamla arbetsgivare GM. Enligt avtalet ska GAZ årligen bygga cirka 30.000 Chevrolet Aveo, den nya småbilen som konstruerats i Sydkorea. Produktionen startar i mitten på nästa år.

Avtalet kan tyckas något oväntat då GM redan samarbetar med den andra stora ryska biltillverkaren AvtoVAZ och dessutom har en egen fabrik utanför Sankt Petersburg. "Samarbetet med GM stärker vår egen produktion och kompetens," berättar Bo Andersson, "och det finns inget i det här avtalet som förändrar GM:s samarbete med AvtoVAZ."

Inom kort hoppas Bo Andersson också på att sy ihop ett avtal med VW Group om legotillverkning i Nizjnij Novgorod. Det kan då bli aktuellt med flera varumärken än Volkswagen, även Skoda sägs vara intresserade av att få större inhemsk produktionskapacitet till den snabbt växande ryska marknaden.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.