I förra veckan stängde Gemballas trimshop i Tyskland. Men en fråga återstår: Var i hela friden finns Uwe?
Uwe Gemballa, försvunnen i Sydafrika. Nu har hans shop i Leonberg stängt efter 30 års verksamhet.
UPPDATERING 18 MAJ: INGEN UWE – INGEN BUTIK
I förra veckan stängdes Gemballas shop och verkstad i Leonberg efter över 30 års verksamhet. Men ännu finns inga spår efter ägaren Uwe Gemballa som försvann i februari efter att ha åkt till Sydafrika.
Senaste ryktena placerar honom i Angola, Namibia, Sydafrika eller den plats dit extrema Porsche-ombyggare kommer efter jordelivet.
Nu säger några "vänner" till brittiska The Times att Uwe och hans fru Christiane haft ett gräl innan han försvann. En annan vän har sagt att Uwe i det sista samtalet med Christiane pratade engelska. Något som fått frun att tro att han ringde under tvång.
Hela bakgrunden till denna såpa i tuningbranschen hittar du i uppdateringarna nedan.
UPPDATERING 8 MARS: GEMBALLA I ANGOLA
Detektiver hos den sydafrikanska polisens grupp för organiserad brottslighet undersöker nu möjligheten att Uwe Gemballa iscensatt sin egen kidnappning, skriver sydafrikanska The Times.
Man undersöker nu möjligheten att han gömmer sig undan borgenärer i Angola. Där finns en framgångsrik Gemballa-franchise.
Den omtalade/förrymde tjeckiske miljardären Radovan Krejcir har i fredags bekräftat att han var beredd att ställa upp med de pengar som behövs för att öppna en Gemballa-franchise i Sydafrika. Tjecken förnekar dock att han mött Gemballa och säger att han inte vet var han finns.
– Det finns inget som tyder på att han är kidnappad. Vi betraktar det som en "missing person", säger polisens talesman Vishnu Naidoo till The Times.
Fru Gemballa har för övrigt avbokat den simpla "hittelönen" på sin man (se nedan).
UPPDATERING 24 FEB: GEMBALLA I KONKURS
Först var det ett försvinnande, sedan talas det om att tyska myndigheter beslagtagit allt av värde hos Gemballa Automobiltechnik. Sedan var det rykten om kidnappning.
Här är senaste turen i affären kring Uwe Gemballa: I går begärde hans fru Christiane företaget i konkurs hos domstolen i Ludwigsburg. Fabriken, där man byggt ungefär 25 special-Porsche-bilar om året, är stängd.
Samtidigt avslöjar engelska sajten carsuk.net att Uwe redan i december startade ett nytt företag – Gemballa Sports Car GmbH. Enda aktieägaren: Edith Maria Margaretha Gemballa-Jauss, 79-årig mor till Uwe.
Mystiken tätnar. För övrigt noterar vi att fru Christiane tycker att Uwe är värd 10.000 Euro. Det är nämligen summan som utlovats för den som kan ge avgörande tips om var Uwe Gemballa befinner sig.
SENASTE UPPDATERING, 22 FEB:
Ännu inte ett spår efter den tyske trimmaren Uwe Gemballa (läs bakgrunden nedan). Tysk polis har nu skickat personal till Sydafrika och klassar fallet Gemballa som "missing person".
En talesman för den sydafrikanska polisen (SAPS) säger att Gemballas frus sista telefonkontakt var dagen efter avresan och han ska ha sagt att "han råkat ut för en olycka och behövde en stor summa pengar".
Tyska tidningen Bild – inte alltid den bästa källan för den söker sanningen – säger att de vet att han är kidnappad. Polisen säger att de jobbar förutsättningslöst – olycka eller brott.
Flyktteorin – att Uwe håller sig undan tyska myndigheter – avskrivs av hans närmaste vänner.
Däremot finns ett hett tips att Gemballa träffade en okänd person på flygplatsen. Den personen kan vara en förrymd, tjeckisk affärsman som antas vara i Sydafrika. Denne miljardär är dömd i sin frånvaro till sex års fängelse för skattebrott i Tjeckien.
BAKGRUND:
Den 8 februari klev Uwe Gemballa på ett plan med destination Johannesburg i Sydafrika, en av världens farligaste städer.
Sedan dess har inte ett ljud hörts från den kände Porsche-trimmaren.
Den tyska polisen står i kontakt med den sydafrikanska, men ännu har man inga spår. Den sydafrikanske återförsäljaren har inte heller sett till den 51-årige Gemballa.
I Uwe Gemballas företag finns 40 anställda. De är ansvariga för några av de mer extrema Porsche-skapelserna och är väl etablerade sedan 1981. Bland kunderna finns den svenske fotbollsspelaren Fredrik Ljungberg.
I början sålde Gemballa mest trimningsprodukter till Porsche. De hade länge rekordet för "gatlegal" bil på Nürburgring. Senare började man med egna specialbilar som var så ombyggda att Porsche inte längre tillät att Porsche-emblemet fick sitta kvar. Då blev Gemballa egen tillverkare.
I modellutbudet finns i dag Gemballa Avalanche (Porsche 911), Gemballa Mirage GT (Porsche Carrera GT), Gemballa GT Aero 3 (Porsche Cayenne) och Gemballa Tornado (Porsche Cayenne). Gemballa Mistral (Panamera) finns också på konceptstadie.
Gemballa Avalanche GTR550 Evo.