Under 2023 slog Volvo globalt försäljningsrekord med totalt 708 716 bilar som letade sig ut till kunderna. Det är en ökning om 15 procent jämfört med 2022.
Starkt år för elbilar
Elbilar stod för 16 procent av Volvo Cars försäljning globalt. Det efter att antalet sålda helt eldrivna bilar stigit med 70 procent världen över jämfört med 2022. För laddhybrider var ökningen mer modesta 10 procent.
| Biltyp | Antal sålda |
| Elbilar | 113 419 |
| Laddhybrider | 152 561 |
| Totalt | 708 716 |
Mest sålda modell
Det är fortsatt suvhype i världen och i Volvos inhemska modelltopp blir det högbyggt gånger tre.
| Modell | Antal |
| XC60 | 228 646 |
| XC40 | 200 670 |
| XC90 | 107 549 |
Störst i Europa
Det är ingen större överraskning att det är Europa som är Volvos starkaste marknad. Följt av Kina och USA, förstås.
I Europa uppgick försäljningen under det föregående året till 294 794 bilar, upp 19 procent mot året innan. Av de nära på 300 000 bilarna stod Volvos laddbara Rechargemodeller för 59 procent.
| Region | Antal |
| Europa | 294 794 |
| Kina | 170 091 |
| USA | 128 701 |
| Övrigt | 115 130 |
I Sverige sjönk resultatet. Kikar vi på antalet nyregistrerade bilar från den svenskkinesiska tillverkaren kan vi se en nedgång på 10 procent.