Hoppa till innehåll

GM åter på börsen – fick flygande start

General Motors har återvänt till börsen och fick en flygande start med stigande kurs och beröm från president Obama. Regeringens räddningspaket till bilindustrin beräknas ha tryggat 1,4 miljoner jobb men framtiden är fortfarande oviss – ska GM klara sig på sikt? Det här ser nästan ut som ”Nattvarden” av Leonardo da Vinci men det är […]

General Motors har återvänt till börsen och fick en flygande start med stigande kurs och beröm från president Obama. Regeringens räddningspaket till bilindustrin beräknas ha tryggat 1,4 miljoner jobb men framtiden är fortfarande oviss – ska GM klara sig på sikt?

GM åter på börsen - fick flygande start

Det här ser nästan ut som ”Nattvarden” av Leonardo da Vinci men det är GM:s vd Dan Akerson som fick ringa i klockan när handeln med bland annat GM skulle börja på New York Stock Exchange. KLICKA FÖR STÖRRE

Torsdagens återtåg till aktiebörsen blev en succé för General Motors. Processen föregicks av stor nervositet men GM:s erbjudande togs emot väl och man ökade både priset – till 33 dollar – och mängden aktier. Aktierna värderades på New York Stock Exchange till 20,1 miljarder dollar, vilket innebär att GM:s börsintroduktion är den största någonsin i USA:s historia.

Första dagens handel blev positiv och aktievärdet ökade ända upp till 35,85 dollar men stannade efter dagens slut på 34,19 dollar, en ökning med 3,6 procent. En del bedömare hade hoppats på en större ökning men det finns fortfarande en oro vad som ska hända i Europa efter att EU erbjudit Irland stora lån i sina försök att undvika en nationell bankkollaps.

Den stora andelen av aktierna som kom ut på marknaden kom från amerikanska regeringen. Från att ha haft en andel i GM på 60,8 procent är man nu sålt 45 procent av sina aktier och är därmed nere på en ägarandel på 33 procent. Regeringen sålde för 33 dollar per aktie och sammanlagt innebär det att skattebetalarna fått igen 29 miljarder dollar av de 49,5 miljarder som man satsade i GM. För att få igen hela summan behöver GM-aktien stiga rejält, upp mot 53 dollar.

Den kanadensiska regeringen, som äger 11,7 procent av GM, valde en annan väg och ska först senare börja sälja sin andel. Den strategin kan slå väl ut om aktievärdet ökar. 90 procent av aktierna såldes till amerikanska investerare, 10 procent erbjöds internationellt och där har kinesiska Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) meddelat att man köpt en procent av GM-aktierna för 500 miljoner dollar.

President Barack Obama berömde GM för ett väl genomfört återtåg till börsen:
"Det här är första steget för GM på vägen till att bli ett succéföretag," sa Obama i Vita Huset. "De amerikanska skattebetalarna är på väg att tjäna mer än regeringen satsade i GM, amerikansk bilindustri har förutsättningar för att växa."

Skattebetalarna tjänade även indirekt på att GM och Chrysler räddades. Beräkningar har gjorts av " Center for Automotive Research" på vad som skulle hänt om de två bilföretagen gått omkull. Deras beräkning visar att 1,14 miljoner jobb räddades under 2009 och ytterligare 314.000 under detta år. Det skulle i sin tur ha inneburit förlorade arbetsinkomster på nästan 100 miljarder dollar och därmed även uteblivna skatteinkomster till staten.

Även om det mesta ser positivt ut just nu gäller det för GM att inte slå sig till ro. Den europeiska verksamheten går med stora förluster och konkurrensen inom bilindustrin är mördande. GM måste bli bättre på personbilar – tidigare har 90 procent av inkomsterna kommit från "trucks" – och på det området är de asiatiska och europeiska tillverkarna starka.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.