Hoppa till innehåll

De här bilarna ska GM och PSA bygga ihop

Samtalen mellan General Motors och Peugeot/Citroën, PSA, börjar nu ge konkreta resultat. Alliansen ska ge gemensam plattform till kommande Opel Insignia, Peugeot 508 och Citroën C5. Återstår bara frågan som alla branschanalytiker ställer sig: vilka fabriker i Europa ska GM och PSA lägga ner?

De här bilarna ska GM och PSA bygga ihop
Frederic Saint-Geours, varumärkeschef på PSA, berättar att samarbetet med GM ska börja synas 2016 när de första bilmodellerna rullar ut.

Under onsdagen möttes för första gången kommittén av chefer från General Motors, Peugeot och Citroën (PSA) som ska besluta om framtida, gemensamma plattformar och bilmodeller. Fem chefer vardera från de två alliansmedlemmarna ska formera den framtid som innebär betydande besparingar då man bland annat kan använda gemensam teknik.

Några officiella kommentarer från onsdagens möte har inte getts, vare sig från GM eller PSA. Men samtal har förts ända sedan den globala alliansen mellan GM och PSA blev känd och en del av idéerna har läckt ut till massmedia.

Frederic Saint-Geours är varumärkeschef och nummer två i PSA- hierarkin. I en intervju med en italienska dagstidningen Corriere della Sera sa han nyligen att en serie av delade plattformar mellan GM/PSA kommer med början 2016: ”Vi ska lansera en bil i D-segmentet, en crossover, en liten minivan och två modeller i B- och C-segmentet. Sen ska vi göra en gemensam plattform för miljöbilar,” sa Frederic Saint-Geours till Corriere della Sera.

De här bilarna ska GM och PSA bygga ihop
Den 29:e februrari skrev GM:s vd Dan Akerson och PSA:s styrelseordförande Philippe Varin under samarbetsavtalet. Varken GM eller PSA tror att samarbetet genererar några större kostnadsbesparingar under de kommande två åren, men inom fem år ska 14 miljarder kronor sparas årligen. Första bilen som utvecklats gemensamt kommer 2016.

Det är känt sedan tidigare uttalanden att det blir en gemensam GM-plattform till kommande Opel Insignia, Peugeot 508 och Citroën C5. Bilar i B- och C-segmenten baseras på PSA-plattformar.

Båda bilkoncernerna brottas med stora problem i Europa. PSA är mera utsatta då de inte har samma globala försäljning som GM där det går att kompensera en del mellan olika marknaders upp- och nedgång. Överkapaciteten i Europa sänker lönsamheten och ett antal bilfabriker måste läggas ner – men varje nation håller krampaktigt i sina arbetstillfällen och vill inte höra talas om någon nedläggning.

För GM och PSA kan gemensamma inköp och delade utvecklingskostnader förbättra lönsamheten. Men problemet med överkapaciteten kvarstår. Vem ska bort?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.