Enligt nyhetsbyrån Bloomberg News står det nu klart att General Motors ska söka skydd av en konkursdomstol för rekonstruktion. Stämmer uppgifterna blir det i så fall en av de största konkurser som någonsin genomförts.
Enligt Bloomberg News har GM-chefen Fritz Henderson, i mitten, redan fattat sitt beslut – det måste bli rekonstruktion. Papperna lämnas sannolikt in på måndag, 1 juni.
Under morgontimmarna stod det klart att General Motors inte kunde få 90 procent av sina fordringsägare med på förslaget att byta skulder mot ägarandelar. Därmed försvann i praktiken den sista livlinan för att GM skulle kunna undvika en konkurs. Skulderna omfattade 27,2 miljarder dollar och fordringsägarna skulle få tio procent av GM:s aktier i utbyte.
GM:s högkvarter i Detroit reser sig högt mot himlen, men företaget står på osäker grund. Vad finns kvar om ett år?
GM:s styrelse ska sammanträda under onsdagen och diskutera hur händelseförloppet nu ska se ut. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg News har koncernchefen Fritz Henderson redan uttalat sig för att man bör söka skydd av konkursdomstol, enligt ”chapter 11”, och därefter skyndsamt genomföra en rekonstruktion.
Några officiella uttalande från GM finns inte i skrivande stund, mer än att man bekräftar att förslaget inte nådde 90 procent. Det mest sannolika händelseförloppet är att GM ansöker om konkursskydd på måndag, 1 juni. Det ger Opel ett par dagar på sig att utse en ny ägare, innan ägaren GM hamnar hos konkursdomstolen.
Det mesta tyder på att Chrysler får sin rekonstruktion klar under innevarande vecka och då har man i så fall gjort ett mycket snabbt arbete. På mindre än fyra veckor har ”nya” Chrysler bildats och med detta arbete som exempel hoppas bedömare i USA att även GM kan genomföra en snabb rekonstruktion som inte skadar kundernas förtroende för varumärket allt för mycket. Uttalande från amerikanska regeringen visar också på en målsättning där man inte tänker lämna den inhemska bilindustrin i sticket, även om omstöpningen blir omfattande och smärtsam.
Efter rekonstruktionen har amerikanska bilarbetarfacket UAW bytt en del av sina fordringar till pensionsfonderna mot en ägarandel på 20 procent i GM. De tidigare lån som GM fått av amerikanska (19,4 miljarder dollar) och kanadensiska regeringen innebär att skattebetalarna i de två länderna kan bli ägare till över 60 procent av GM. De ursprungliga aktieägarna har fått se värdet rasa ner till under tio procent av vad aktierna var värda för ett par år sedan och deras andel blir sannolikt mycket liten i det ombildade GM.