Hoppa till innehåll

GM: "Vi behåller Opel!"

General Motors har gjort en handbromssladd och vänt 180 grader – försäljningen av Opel till Magna blir inte av! Enligt GM-chefen Fritz Henderson är detta bästa lösningen och man ska nu satsa 3,0 miljarder euro för att rekonstruera GM Europe. Men så mycket som var femte bilarbetare kan bli uppsagd. Opel och Vauxhall stannar inom […]

General Motors har gjort en handbromssladd och vänt 180 grader – försäljningen av Opel till Magna blir inte av! Enligt GM-chefen Fritz Henderson är detta bästa lösningen och man ska nu satsa 3,0 miljarder euro för att rekonstruera GM Europe. Men så mycket som var femte bilarbetare kan bli uppsagd.

GM: "Vi behåller Opel!"

Opel och Vauxhall stannar inom GM-koncernen som helägda bolag. Tidigare diskuterades en ägarandel på 55 procent för Magna/Sberbank, 10 procent till de anställda och 35 procent hos GM.

Beskedet kom som en total överraskning även internt hos General Motors när koncernchefen Fritz Henderson meddelade att Opel-affären är inställd. GM:s styrelsemöte bestämde sig för att den bästa vägen för en rekonstruktion är att behålla Opel/Vauxhall och inte sälja 55 procent till Magna International och ryska Sberbank.

GM: "Vi behåller Opel!"

Fritz Henderson levererade bomben sent på tisdagskvällen: ”Vi behåller Opel.”

"GM ska snart presentera en rekonstruktionsplan för tyska regeringen och andra inblandade," meddelade Fritz Henderson efter styrelsemötet. "Det här är den bästa och minst kostsamma vägen för att långsiktigt trygga verksamheten hos Opel/Vauxhall."

För underleverantören Magna International och ryska samarbetspartnern Sberbank är det en stor prestigeförlust att se affären gå om intet, i absolut sista stund efter närmare sju månaders arbete med många nattmanglingar vid förhandlingsborden. Magnas vd Siegfried Wolf försökte dock dölja sin besvikelse:
"Vi inser att GM:s styrelse ser detta som den bästa lösningen för Opel, som har en betydelsefull roll i GM:s globala organisation," sa Siegfried Wolf. "Vi kommer även fortsättningsvis att stödja Opel och GM i de utmaningar som ligger framför oss och vi vill tacka alla som stött oss i Opels rekonstruktionsarbete under de senaste månaderna."

Även tyska regeringen togs på sängen av beskedet som kom sent på kvällen. Förbundskansler Angela Merkel har satsat mycket personlig prestige i att ro affären i hamn och redan under kvällen meddelade talesmannen Ulrich Wilhelm att man nu förväntar sig att GM snarast betalar tillbaka det överbryggnadslån på 1,5 miljarder euro som tyska regeringen gett till Opel för att klara verksamheten under tiden som förhandlingarna pågick.
"Regeringen motsätter sig GM:s beslut att rekonstruera Opel på egen hand och behålla företaget inom koncernen," sa Ulrich Wilhelm. Merkel har kallat till ett extra regeringssammanträde under onsdagen för att diskutera den oväntade situationen.

De spanska Opelarbetarna har redan gått med på personalnedskärningar som en del av rekonstruktionen av Opel (fast då utgick man från att Magna skulle bli majoritetsägare). Även brittiska regeringen har flaggat för att man nog måste tvingas acceptera en viss personalminskning. I Tyskland har däremot fackförbunden ilsket viftat bort alla idéer om uppsägningar eller nedlagda fabriker.

Hälften av de totalt 50.000 personer som är anställda av GM Europe finns i Tyskland och när nu GM bestämt sig för att själva hålla i taktpinnen är det närmast osannolikt att inte Tyskland drabbas av nedskärningar – kanske försvinner också någon av fabrikerna. Enligt Magna skulle arbetsstyrkan behöva reduceras med en femtedel och det återstår att se om GM:s styrelse kommer fram till samma slutsats.

Delvis har Opel sitt öde i egna händer. Lanseringen av Insignia har varit mycket lyckad och det mesta pekar mot att även nya Astra blir väl mottagen av marknaden. Bra Opelförsäljning i Europa och ett moderbolag i USA som äntligen börjar sälja fler bilar igen är de förutsättningar som måste finnas för att återgå till en bättre stabilitet. För GM:s del bär man dock på en tung skuldbörda till de amerikanska skattebetalarna som lånat ut ofattbara 50 miljarder dollar. Enligt den senaste rapporten finns det kvar cirka 16 miljarder i GM:s kassakista.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.