Hoppa till innehåll

GM krackelerar: 16 miljoner bilar ska återkallas

Förra året, 2013, återkallade General Motors 757.000 bilar som behövde åtgärdas på olika sätt. Men i år slår GM alla rekord, hittills har man behövt återkalla 15,8 miljoner fordon! Felen är kostsamma att åtgärda och dessutom riskerar GM att stämmas på tvåsiffriga miljardbelopp – i dollar.

Vissa personer lever efter devisen att om man bara ignorerar problem tillräckligt länge så har de en tendens att försvinna av sig själv. Ibland kan man undra om General Motors haft samma inställning men nu har verkligheten hunnit ikapp biltillverkaren och det går knappt en vecka utan att nya återkallelser tillkännages.

I onsdags meddelade GM att man ska återkalla 284.699 bilar, fördelat på Pontiac G3, Chevrolet Aveo 2004–2008 samt Pontiac Wave 2005–2008. Bilarna har en belysning i mittkonsollen som kan överhetta och leda till brand.

Det gör att General Motors hittills i år återkallat 15,8 miljoner bilar globalt, varav merparten (13,8 miljoner) finns i USA. Det ska jämföras med fjolåret då GM återkallade 757.000 bilar. GM:s sämsta år tidigare var 2004, då man återkallade 10,7 miljoner bilar. Det totala rekordet finns dock kvar hos Ford, som 1981 kallade tillbaka 21 miljoner fordon.

GM krackelerar: 16 miljoner bilar ska återkallas
Opel GT är en av de få bilmodeller som importerats till Sverige som berörs av GM:s återkallelse. Om tändningsnyckeln sitter i en tung nyckelknippa kan den ”hoppa” till radioläget av sig själv. Motorn stängs av, servoverkan till bromsar och styrning upphör och krockkuddarna utlöser inte. Mindre bra.

Av dessa är det 2,6 miljoner GM-bilar som ska få sina tändningslås utbytta. Det har i efterhand visat sig att vissa personer inom GM försökt att dölja en allt för svag fjäder i tändningslåset, något som kunde få nyckeln att hoppa över till radioläget av sig själv. I radioläget aktiveras inte krockkuddarna, vilket enligt GM kan ha lett till tretton bilolyckor med dödlig utgång. Siffran kan dock vara betydligt högre, vissa bedömare tror att mer än 100 personer dött vid olyckor där GM-modeller inte utlöst krockkuddarna.

Att åtgärda alla dessa miljoner bilar blir en dyr affär för GM. Hittills har man vikt 1,7 miljarder dollar i budgeten men öronmärker nu ytterligare 400 miljoner dollar för att bekosta de senaste återkallelserna.

De stämningar som GM har att vänta sig för alla personskador och dödsfall – samt värdeminskning – som felen åstadkommit är dock värre ändå. GM har fått in 79 stämningsansökningar för ersättning till de bilägare som fått se sina bilar tappa i värde, enbart dessa stämningar uppgår till ett belopp på cirka tio miljarder dollar (70 miljarder kronor).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.