
De tre första kvartalen pekade mot ett mycket positivt resultat för General Motors och bokslutet för 2011 bekräftar att så blev fallet. Vinsten på 9,19 miljarder dollar, 65 miljarder kronor, är den högsta som någonsin redovisats i GM:s 103-åriga historia.
Men GM har en kraftig slagsida och den stavas ”GM Europe”, det vill säga Opel/Vauxhall. GM Nordamerika gick som tåget och drog in 7,19 miljarder dollar samtidigt som GM Europe fortsatte sin kräftgång och redovisar en förlust på 747 miljoner dollar, 5,3 miljarder kronor, under 2011.
Globalt ökade GM sin försäljning med 7,6 procent jämfört med fjolåret 2010 och sålde totalt 9,03 miljoner bilar. Därmed är GM återigen den största biltillverkaren i världen och passerade Toyota (som på grund av tsunamin hade ett dåligt år 2011). Toyota passerade GM 2008.

GM:s CFO, finanschef, Dan Ammann berättade under presskonferensen att mycket arbete återstår, även om vinsten var rekordhög under 2011:
”Vi har definitivt mycket att göra i Europa,” sa Dan Ammann, ”och vi har mycket att göra i Sydamerika också. Faktum är att vi har mycket arbetet kvar i hela företaget för minska våra omkostnader.”
Även vd Dan Akerson betonade att man inte kan vara nöjda, trots rekordvinsten. Intjäningsförmågan för GM ligger under de nivåer som exempelvis konkurrenter som Ford, VW och Hyundai redovisar.
Omsättningen för GM under fjärde kvartalet ökade till 39 miljarder dollar, upp från 36,9 miljarder för samma period föregående år. Sammanlagda omsättningen för 2011 blev 150,3 miljarder dollar (135,6 miljarder under 2010). Rekordvinsten för GM innebär att man också delar med sig, upp till 7.000 dollar betalas ut till varje medlem i bilarbetarfacket UAW.
Några konkreta besked om vad GM ska vidta för åtgärder i Europa kom inte under torsdagens presskonferens. För tionde året i rad redovisar GM Europe en förlust, den här gången 747 miljoner dollar. Bättre än under fjolåret (1,76 miljarder dollar i förlust) men ändå långt ifrån break even som GM länge trodde var en möjlighet för 2011. Enbart under fjärde kvartalet förlorade GM Europe 562 miljoner dollar. Enligt Dan Ammann för GM förhandlingar med fackförbunden i Europa men närmare besked än så gav man inte.