Denna september är det 40 år sedan en modern klassiker avtäcktes på bilsalongen IAA i Frankfurt 1983.
Vi syftar förstås på Volkswagen Golf, Mk2 – uppföljaren till bilen som skulle få en hel bilklass uppkallad efter sig.
Den andra generations Volkswagen Golf blev större på alla vis – bredare, längre och rymligare på insidan. Bilen fick en uppsjö olika motoralternativ, bland annat den populära 1,8-liters bensinaren.

I ett mässreportage från 1983 i brittiska Motor Sport skrev man bland annat så här om den nya bilen:
– Väghållningen på de släta bayerska motorvägarna säger inte hela sanningen, men det är klart att den nya Golfen är både tystare och mer förfinad.

– Om Volkswagen har mött sina mål, som det ändå verkar, är Golf 2 bevisligen bättre än Golf 1 på alla vis och lär inte göra sina ägare besvikna.
– En 16-ventils Golf GTi väntas tillkännages inom kort, följt av en Jetta-version nästa höst, och en fyrhjulsdriven variant om två års tid. Cabrioleten byggs emellertid fortsatt på den befintliga plattformen till följd av en relativt låg volym, ändock får den de senaste motorerna och komponenterna.
Kan tilläggas att Volkswagen tog fram en eldriven variant av Golf Mk2 året därpå, i ett samarbete med tyska RWE. Bilen kallades Citystromer och räknas som Volkswagens första serieproducerade elbil.

Nu är den folkkära Golfen uppe i sin åttonde generation, och sannolikt sista generationen med fossildrift. Volkswagen Golf Mk2 byggdes i över sex miljoner exemplar och tillverkades mellan 1983–1992. Har du någon personlig koppling till Volkswagen Golf 2?