Hoppa till innehåll
Recharge

Gör inte samma fel som de flesta el- och hybridbilsförarna gör

Enligt försäljningsstatistiken är det el- och hybridfordon som dominerar i Sverige. Något de flesta missar är att dessa fordon skiljer sig rent körteknikmässigt.

John Sempill

På listan över de mest sålda bilmodellerna i Sverige är fem av dem renodlade elbilar och fem hybrider. Statistiken har Vianor samlat ihop baserat på Mobility Swedens försäljningssiffror för januari till oktober 2024. 

Det dessa fordon har gemensamt är bromstekniken – de använder generativ bromsning i stor utsträckning, något som i förlängningen kan leda till kärvande bromsar och skeva bromsskivor då de sällan ”motioneras”. 

– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef för B2C på Vianor.

– Annars byggs smuts och rost upp, vilket kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern.

Håll bromsarna i gott skick

Ett hett tips är att göra en full inbromsning med bilens fysiska bromsar varje vecka. På så vis få de arbeta och hållas i gång. 

Tio mest sålda bilmodellerna i Sverige (fallande ordning)Drivlina
Tesla Model YElmotor (EV)
Volvo XC60Hybrid
Volvo EX/XC40Elmotor (EV)
Volvo S/V60Hybrid- och förbränningsmotor (ICE)
Volvo EX30Elmotor (EV)
Toyota RAV4Hybrid- och förbränningsmotor (ICE)
Volkswagen ID.4Elmotor (EV)
Polestar 2Elmotor (EV)
Kia CeedHybrid- och förbränningsmotor (ICE)
Kia SportageHybrid- och förbränningsmotor (ICE)
Källa: Mobility Sweden via Vianor

Läs även:

Därför kör göteborgare med vinterdäck även på sommaren

Inga skärpta regler för dubbdäck – miljö går före säkerhet

Så uppfanns hjulet igen – vinterdäcket fyller 90 år

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images/scharfsinn86/Vianor (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.