Saabs nya ägare är en fullblodsbilfanatiker med ett mycket stort hjärta för Saab. Det var snubblande nära att Spyker köpte ett visst F1-team i stället för Saab… Chefredaktör Alrik Söderlind fick i går kväll den första intervjun med Victor Muller.
Jan-Åke Jonsson och Victor Muller vid tisdagens presskonferans.
Beskedet att Saab har fått en ny ägare kom så äntligen i går kväll, jag satt i bilen på väg hem och lyssnade på radion. Riktigt, riktigt skönt, för Saab, Trollhättan och Sverige – tycker jag.
Saab har kämpat hårt och entusiastiskt för sin överlevnad och nu ligger framtiden där som en stålkula i ett flipperspel. Allt
Det var muntra tongångar i Rosenbad, Maud Olofsson och Jöran Hägglund var mycket nöjda.
kan hända. Det kan bli en trist tilt om några år eller ett gäng frispel och succé.
Första ryktet sa att det skulle bli presskonferens på Grand Hotel 19.15. Men i stället blev det presskonferens på Rosenbad.
Jag har inte sett Maud Olofsson så lättad och glad på mycket, mycket länge. Hon berättade att det inte har varit kul att ständigt vara den som säger "nej", som håller tillbaka men att det därför är så mycket roligare att det till sist löst sig. Men enligt Maud och Jöran Hägglund är den affärsplan och det ekonomiska upplägg som nu finns mycket starkare än alla tidigare upplägg.
– Jag skulle mycket väl kunna köpa mig en Saab nu, ge mig en som släpper ut mindre än 120 gram/km, sa Maud.
– Jag skulle kunna köpa aktier i Saab för mina privata pengar, affärsplanen ser bra ut, sa Jöran Hägglund.
– Kontantinsatsen blev högre, likviditeten är bättre, skuldsättningen lägre och upplägget är starkare än det var med Koenigsegg, fortsatte Jöran.
Nya ansikten i Saab-familjen.
20.30 fortsatte kvällen med presskonferens på Café Opera. In på scenen kliver Jan-Åke Jonsson och Spykers VD Victor Muller.
– Det har varit en ganska turbulent tid för oss på Saab…
Ett klassiskt citat från mannen som måste vara världens mest positivt inställda människa.
Sedan tar Victor Muller till orda, upprymd och lycklig:
– En otrolig resa ligger framför oss, jag måste verkligen tacka alla Saab-anställda, alla Saabägare och den svenska regeringen har blivit rejält nedvärderade, regeringen har gjort ett fantastiskt jobb och verkligen hjälpt till. En stor eloge till alla!
Muller fortsätter och försöker förklara hur lilla Spyker kan köpa det mycket större Saab:
Nummmer 3 finns i butik imorgon, 28 januari eller köp det i vår kiosk och läs det direkt! Där kan du läsa allt om Spyker inklusive en provkörning av Spyker Alieron.
– Det här kunde bara hända i dessa extrema kristider som öppnar för många nya möjligheter. Jag går in i det här på lång sikt och ska se till så att Saab blir ett lönsamt företag. När jag för första gången besökte Saabfabriken i Trollhättan frågade jag fabrikschefen vad han skulle vilja förbättra. Svaret var: ingenting! Det imponerande väldigt mycket på mig och GM har verkligen gjort ett bra jobb och investerat i infrastrukturen.
Muller berättar också att han i början av året var involverad i en annan affär där Mercedes gick segrande ur striden. Spyker försökte köpa F1-teamet Brawn, som den F1-nörd han är – Spyker har ju tävlat i F1 och på Le Mans och Muller vill tillbaka – kanske med Saab!
Efter presskonferensen blir det en kort fotostund utanför Café Opera där en Spyker Aileron (samma modell som vi provkör i senaste numret!) står sida vid sida med Jan-Åke Jonssons egen nya Saab 9-5.
Jag frågar Victor Muller om när han beställde upp Spykerbilen till Sverige svarar han att det skedde i lördags men att han var inte säker på att affären skulle bli av ens i tisdags morse:
– Det kunde gått hur som helst, som att flippa en krona…
Till sist får jag en pratstund med Victor Muller, som helt klart var hög på adrenalin och lycklig.
Den första självklara frågan är: Varför?
– Saab är en ikon i bilvärldens med en fantastisk historia. Det finns också flera kopplingar mellan Spyker och Saab, båda har exempelvis ett flygarv. När jag hörde nyheten att Koenigsegg hade hoppat av affären blev jag chockad och tänkte att vi kanske borde titta på det. Jag skickade ett mejl till Bob Lutz som jag känner och efter tio minuter kom det ett svar och på den vägen gick det… Saabs varumärke är fantastiskt och det som kommer att vara det enklaste i hela den här affären
Gör som Victor Muller – läs nya numret av auto motor & sport med allt om Spyker. Klicka för att köpa den direkt.
är att ta fram Saabs verkliga själ i bilarna, väcka den till liv. GM är ett stort företag med enorma resurser, men passionen för Saab har saknats. Vi kommer att sätta fullt fokus på produkten.
– När jag startade Spyker fanns det inga kunder med känslor för Spyker, och det tar tid att bygga upp ett varumärke. Med Saab är det mycket enklare!
– Pengar?
– Affärsplanen känns stabil. Visst behövs det mycket pengar men Saab kan inte köra samma race som konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes – som jag anser har för många modeller. Saab måste koncentrera sig på ett fåtal modeller. Saab kommer inte med en 1,2,3,4,5, 6,7, 8-serie.
– Men jag tycker verkligen att Saab Aero X är en modell som förtjänar att bli verklighet. Det vi kan på Spyker är att bygga exklusiva bilar i liten serie, så…
– När det gäller framtida teknik kommer vi även i fortsättning att kunna köpa teknologi från GM om vi vill. Säljer vi över 100.000 Saab-bilar på ett år kommer vi att tjäna pengar, och min plan är större än så.
– Motorsport?
– Spyker har tävlat i F1 och Le Mans och Saab har en fantastisk historia. Jag har bra kontakter i F1.
– Längre fram finns det inget som säger att vi inte kan ta in mer pengar från aktieägarna, Spykeraktien ligger på börsen, alla kan köpa.
– Tillverkning av Saab-bilar i låglöneland?
– Det finns ingen anledning till det. Trollhättan har en fantastisk fabrik. Saab-kunderna är för övrigt världens mest lojala bilköpare och jag tror aldrig att de skulle köpa en Saab tillverkad i ett låglöneland.
– Nu längtar jag efter att träffa de anställda i Trollhättan…
Tiden tar tyvärr slut alldeles för snabbt. Victor Muller och Jan-Åke Jonsson ska ut och ta en matbit och ladda om för resan till Trollhättan. I dag onsdag kommer de att träffa anställda och fira.
Mitt första möte med Victor Muller är positivt. Han är tveklöst en extremt bilintresserad företagsledare med mycket engagemang och hjärta. Kontrasten till förra ägaren GM kunde inte vara större. Förhoppningsvis blir resan med Spyker också helt annorlunda.
Innan Victor springer iväg ger han mig sitt visitkort och säger: "Hör av dig!"
Den repliken hörde jag aldrig från Rick Wagoner…
För att läsa mer om gårdagens händelser, se länkar nedan under relaterade artiklar.